filmposter gerhard richter painting

GERHARD RICHTER PAINTING

Regie:
Vanaf: 22-08-2013 in het theater

Eén van ’s werelds bekendste, bestverkopende en nog levende schilders, de Duitse kunstenaar Gerhard Richter, is al een halve eeuw bezig te experimenteren met talloze technieken en ideeën. Ondanks zijn media-schuwheid werkte hij in 2007 mee aan een korte film van Corinna Belz, “Gerhard Richter’s Window”. Nu is daar de opvolger “Gerhard Richter Painting”, een pakkende documentaire over Richter’s creatieve processen, doorsneden met intieme gesprekken met o.a. zijn medewerkers, zijn Amerikaanse galeriehoudster Marian Goodman, en met unieke archiefbeelden. Te zien is hoe de, ten tijde van de opnamen, 79-jarige Richter een aantal grote, abstracte doeken tot stand brengt, gebruik makend van dikke kwasten en een grote ‘trekplank’ om verf aan te brengen en vervolgens weer laag voor laag weg te schrapen. De hypnotiserende beelden van dit proces van creatie en vervolgens afbraak, maken de film van Corinna Belz tot een kunstwerk op zich.

Gerhard Richter werd in 1932 geboren in Dresden, waar hij opgroeide onder het Nationaal Socialisme, gevolgd door een leven in het communistische Oost Duitsland. Hij bezocht de Kunstacademie van Dresden tussen 1951 en 1956 en werkte daarna een aantal jaren als muurschilder voordat zijn aandacht verschoof naar de Abstracte Expressionistische en Informele (‘kunst zonder vorm’) kunst die hij zag tijdens een bezoek aan West Duitsland.

In 1961, een paar maanden voor de bouw van de Berlijnse Muur, lukte het hem naar Düsseldorf te vluchten. Daar studeerde hij bij de ‘informele’ schilder Karl Otto Götz.
In de vroege jaren ’60 ontmoette en werkte Richer met artiesten als Sigmar Polke, Konrad Fischer-Lueg en Georg Baselitz. Met Polke en Fischer-Lueg richtte hij de groep De Kapitalistische Realisten op
Op de allereerste expositie van de groep in 1963, presenteerde hij zijn ‘foto-schilderijen’ die nog steeds tot zijn bekendste en baanbrekendste werk behoren. Gefascineerd geraakt door de rivaliteit tussen de traditionele schildertechnieken en de verbeelding door de massamedia – als ook de mogelijkheid van ieder medium om de realiteit te vertegenwoordigen en te interpreteren – projecteerde hij gevonden foto’s op canvas, omlijnde de beelden en vervaagde vervolgens de verf met een borstel of trekker.
In 1972 vertegenwoordigde hij Duitsland op de Biennale van Venetië met een serie, “48 Portretten” genaamd: afbeeldingen van intellectuelen die hij uit een ecyclopedie selecteerde. Hoe gevarieerd deze projecten ook waren, pas in 1976 gaf hij voor het eerst de titel “Abstract Schilderij” aan een van zijn werken; voor de honderden abstracte werken die in de dertig jaar daarna volgden, gebruikte hij diverse technieken en gereedschappen om opgestapelde kleurlagen te creëren, compositie schuwend ten faveure van het toeval. Zelf omschreef hij deze werkwijze als volgt: “Als ik een abstract werk schilder, weet ik vantevoren niet hoe het er uit zal zien evenmin als dat ik weet welke kant ik ermee op wil.” Toch is Richter ook blijven werken aan figuratieve schilderijen, inclusief foto-realistische portretten van zijn familieleden, zijn “Candles”-serie uit 1982 en in 1988 “October 18, 1977”, dat gebaseerd was op persfoto’s van de Baader-Meinhof Groep. Gerhard Richter leeft en werkt sinds 1983 in Keulen en werd in 2007 tot ereburger van de stad benoemd. In dat jaar maakte hij voor de beroemde Keulse Kathedraal een nieuw glas-in-loodraam, bestaande uit 11.500 pixelachtige blokjes.

AWARDS
German Film Awards 2012: Best Documentary film.
Newport Beach Filmfestival 2012: Achievement Award

Meer informatie »

0

Begin met typen en druk op enter om te zoeken