Violette Leduc (1907-1972) was één van de eerste Franse schrijfsters die onderwerpen behandelde als vrouwelijke seksualiteit, abortus en de aantrekking tot beide seksen. Violette werd daarin aangemoedigd door haar mentor: filosofe en schrijfster Simone de Beauvoir.

Actrice Emmanuelle Devos schittert in de rol van Violette Leduc in deze prachtige ‘biopic’ over de bejubelde schrijfster wier onbevreesde schrijfstijl werd gevoed door haar intense en beladen relatie met Simone de Beauvoir, een rol van Sandrine Kiberlain.
Simone de Beauvoir (1908-1986). Haar naam staat voor feminisme, de vrouwenbeweging en seksuele vrijheid. Eén van haar bekendste essays is De Tweede Sekse (1949) waarin ze pleit voor de economische onafhankelijkheid van de vrouw. Ze bevond zich in een opmerkelijk gezelschap: o.a. de filosofen/schrijvers Jean-Paul Sartre (haar partner), Albert Camus, Maurice Merleau-Ponty, Jean Genet en filmmaker/dichter Jean Cocteau.

Dit weerbarstige wereldje vormt de setting van een opmerkelijke film over één van De Beauvoir’s beschermelingen, volgelingen en bewonderaars: de relatief onbekende Violette Leduc.
Ook Leduc was op meer dan één manier een pionierster, maar waar de weg naar roem, erkenning en succes voor De Beauvoir geëffend was, worstelde Leduc lange tijd met armoede, gebrek aan interesse voor haar werk en psychische problemen.

De film voert ons langs diverse hoofdstukken uit haar tumultueuze leven, ieder hoofdstuk gewijd aan een persoon, een plek of een titel van een van haar boeken.

Frankrijk, WOII. Violette verblijft op het Franse platteland met de schrijver Maurice Sachs. Ze voorzien in hun levensonderhoud door handel op de zwarte markt. Maurice spoort haar aan de pen op te pakken en te schrijven. Al was het maar om de ‘spoken’ uit haar jeugd te bedwingen. Violette leed aan een negatief zelfbeeld. Ze werd in 1907 als bastaard geboren uit een kortstondige relatie tussen haar moeder, die dienstmaagd was, en een van de mannen uit het gezin waar ze voor werkte. Violette werd niet door haar vader erkend. Met haar moeder had ze haar hele leven een haat/liefdeverhouding. In haar jeugd, op kostschool, worstelde ze met haar biseksuele gevoelens.

Na terugkeer in Parijs, ontdekt Violette per toeval een roman van Simone de Beauvoir en is zwaar onder de indruk. Ze spreekt haar aan in een café en vraagt De Beauvoir of ze haar manuscript wil lezen. Deze neemt haar onder haar hoede en een langdurige vriendschap is geboren. Evenals een vruchtbare samenwerking die leidde tot het schrijven van oprechte en ontroerende boeken. Haar liefde voor De Beauvoir was de stuwende kracht in haar leven en haar gevoelens voor haar mentor waren zowel van intellectuele als seksuele aard.

Violette is geen traditionele biografische film, maar een ontroerend, oprecht en sympathiek portret van een schrijfster wier seksualiteit aan de basis lag van haar werk en die zonder vrees de confrontatie aanging met de pijn en realiteit van het vrouw-zijn.

Vanaf 9 januari 2014 is VIOLETTE te zien in de filmtheaters.

Vanaf 10 juni 2014 op DVD verkrijgbaar!

filmposter Violette

Frankrijk; 2013; kleur; 139 minuten; Dolby 5.1;
Frans gesproken; Nederlands ondertiteld.

Credits

Regisseur:
Acteurs: Emmanuelle Devos, Sandrine Kiberlain, Olivier Gourmet, Catherine Hiegel, Jacques Bonaffé, Olivier Py
Productie: Miléna Poylo & Gilles Sacuto (TS Productions, Climax Films)
Camera: Yves Cape
Montage: Ludo Troch
Scenario: Martin Provost i.s.m. Marc Abdelnour & René de Ceccatty
Sound-Design: Pascal Jasmes

Over de regisseur:

Martin Provost werd in 1957 geboren in Brest en werkte als acteur en theaterregisseur voordat hij zich met film ging bezighouden. In 1992 publiceerde hij zijn eerste roman Aime-Moi Vite.

Filmografie:

J’ai peur du noir (korte film, 1989)
Cocon (korte film, 1992)
Tortilla y cinema (1997)
Le Ventre de Juliette (2003)
Séraphine (2008) winnaar van 7 César’s o.a. voor Beste Film
Où va la nuit (2011)

VIOLETTE VIOLETTE VIOLETTE VIOLETTE VIOLETTE VIOLETTE VIOLETTE VIOLETTE

De pers over VIOLETTE

“Violette werkt een voetnoot bij het existentialisme indringend om tot een verhaal dat de voorloopster van de ‘autofictie’ met veel flair rehabiliteert.”
(NRC ****)

“Naoorlogs literair Parijs is treffend in beeld gebracht.”
(Het Parool ****)

“Je proeft van de strijd en de bevrijding, in deze sensitieve film die zelf ook inspireert, allereerst tot lezen, maar wie weet ook tot schrijven.”
(Trouw ****)

-> ook in Trouw (wo 8 jan.): INTERVIEW met Martin Provost, door Jann Ruyters

“Emmanuelle Devos vertolkt Violette met overtuigende somberte. Niemand die daarnaast zo mooi weemoedig in bed kan roken als zij.”
(Volkskrant ***)

“Het verhaal is meeslepend en laat de kijker in continue spanning over het verloop van de geschiedenis van deze gefrusteerde schrijfster.”
(Cinemagazine ****)

“Violette heeft ook visueel veel te bieden. Het verfijnde camerawerk en de bewonderenswaardige art direction roepen op sublieme wijze de sfeer op van het Frankrijk van de jaren veertig en vijftig. Indrukwekkend.”
(Opzij)

“Provost plaatst Violette’s leven – verdeeld in zeven hoofdstukken – vooral in een doolhof van te kleine, sobere Parijse kamertjes, die hij filmde in louter natuurlijk licht. En gaf het kleur met slim verwerkte details als een bosje tulpen, een hap van een tomaatje en een krachtig stromend riviertje.”
(Cinema.nl/VPRO-gids ****)

“Een moeizaam schrijversbestaan in de periferie van het Franse existentialisme: Violette maakt er oogstrelende en meeslepende cinema van.”
(De Filmkrant ****, en 1 van de ‘must see’ films van januari 2014)

“French director Martin Provost returns to the first-name female biopic genre with Violette, a film that stumbles out of the starting blocks but slowly transforms into a beautifully crafted and performed period film that illuminates the life — and especially the inner life — of French author Violette Leduc.”
(The Hollywood Reporter)

“Emmanuelle Devos triumphs in this sharply observed yet sympathetic biopic of a trailblazing feminist author.”
(Variety)

“Meticulously art-directed – the clothes are a knockout – the film is told in six sections, each named after an important influence on Leduc. Lit lovers will get off on the portrayals of Jean Genet and Maurice Sachs and the burgeoning scene in Paris at the time.”
(NowToronto.com)

0

Begin met typen en druk op enter om te zoeken