Eind jaren ’90, Filipijnen. Horacia zit al dertig jaar opgesloten in de gevangenis voor een moord die ze niet gepleegd heeft. Ze is een rustige vrouw en als oud-lerares helpt ze medegevangenen met lezen en schrijven. Op een dag bekent een medegevangene dat Horacia’s ex-verloofde, Rodrigo Trinidad, haar de opdracht gaf de moord te plegen en hem in de schoenen van Horacia te schuiven. Horacia wordt in 1997 onverwachts vrijgelaten en ze moet haar land, de Filipijnen, opnieuw leren kennen. Ze ontfermt zich over arme sloebers, van straatverkoper tot prostituée, en zint op wraak.

Horacia’s familie (overleden, verhuisd of verdwenen) en land (volgens de radio geteisterd door kidnappings en corruptie) zijn intussen veranderd. Via meanderende gesprekken mengt de barmhartige Horacia zich in de onderkant van de samenleving. De anders zo zachtaardige vrouw voelt wraakgevoelens opwellen, ze laat zich Renata noemen en gaat op zoek naar de man die de oorzaak is van al haar ellende: haar ex-verloofde Rodrigo Trinidad, nu een rijk man, die haar de schuld voor een moord in de schoenen schoof.
THE WOMAN WHO LEFT is een bedwelmende en hypnotiserende kijkervaring in prachtige zwart-witfotografie. Deze vertelling van een vrouw die worstelt met gevoelens tussen wraak en verzoening is gebaseerd op een kort verhaal van Tolstoj (Bog pravdu vidit da ne skoro skazhet, God ziet de waarheid en wacht). Regisseur/scenarist/cameraman/editor Diaz plaatst – in grafisch, contrastrijk zwart-wit en lange, statische shots – opnieuw de wederwaardigheden van individuen tegen de politieke, historische en maatschappelijke achtergrond van zijn geboorteland.
De bijna vier uur durende film won de Gouden Leeuw op het filmfestival van Venetië.

Zijn die vier uur echt nodig om het verhaal te vertellen? Het is de verkeerde vraag – alsof je een bergbeklimmer vraagt of hij niet de kabelbaan naar de top kon nemen. Kon misdaad en straf ook niet op tien velletjes?

De Standaard ****

Vanaf 21 december 2017 is THE WOMAN WHO LEFT te zien in de filmtheaters:
EYE Amsterdam; De Filmhallen, Amsterdam; Rialto Filmtheater, Amsterdam; Filmhuis Den Haag; Filmtheater 't Hoogt, Utrecht; Filmhuis O42, Nijmegen; Filmschuur Haarlem; NatLab Eindhoven; Lumiere Cinema, Maastricht; Lantaren-Venster, Rotterdam; Concordia Cinema, Enschede

Filipijnen; 2016; zwart-wit; 226 minuten; Tagalog gesproken; Nederlands ondertiteld.

Credits

Acteurs: Charo Santos, Shamaine Buencamino, Nonie Buencamino, Michael De Mesa, Mae Paner, Jean Judith Javier, Marj Lorico
Productie: Lav Diaz
Camera: Lav Diaz
Montage: Lav Diaz
Awards: Gouden Leeuw, Venetië 2016
Scenario: Lav Diaz

Over de regisseur:

Lav DIAZ (1958, Filipijnen) is een Filipijnse filmregisseur, scenarioschrijver, filmproducent, acteur, dichter en muzikant. In 1990 besloot hij om professioneel filmmaker te worden en hij staat bekend voor het maken van lange films en is door het filmfestival van Venetië bestempeld als “de ideologische vader van de nieuwe Filipijnse cinema”. Zijn doorbraak kwam met het vijf uur lange Batang West Side (2002). De film is bekroond met prijzen op de filmfestivals van Brussel en Singapore. Sinds zijn 630-minuten durende Evolution of a Filipino Family (2004) is veel van Diaz’ werk vertoond op IFFR. From What Is Before (2014) won de Gouden Luipaard op Locarno en The Woman Who Left (2016) won een Gouden Leeuw op het filmfestival van Venetië.

THE WOMAN WHO LEFT THE WOMAN WHO LEFT THE WOMAN WHO LEFT THE WOMAN WHO LEFT THE WOMAN WHO LEFT THE WOMAN WHO LEFT THE WOMAN WHO LEFT THE WOMAN WHO LEFT THE WOMAN WHO LEFT THE WOMAN WHO LEFT THE WOMAN WHO LEFT THE WOMAN WHO LEFT THE WOMAN WHO LEFT THE WOMAN WHO LEFT THE WOMAN WHO LEFT THE WOMAN WHO LEFT THE WOMAN WHO LEFT THE WOMAN WHO LEFT THE WOMAN WHO LEFT THE WOMAN WHO LEFT

De pers over THE WOMAN WHO LEFT

It’s a powerful, thoughtful melodrama that pulls you into its world and delivers a number of irresistible emotional coups.
Screen Daily

The latest supersized opus from Filipino maximalist Lav Diaz is a powerful and, by his standards, refreshingly contained moral study.
Variety

The Woman Who Left is an immensely immersive and engaging tale about a wronged individual’s grueling struggle between reconciliation and revenge.
Hollywood Reporter

0

Begin met typen en druk op enter om te zoeken