L’Enlèvement de Michel Houellebecq
Toen de excentrieke bestseller-auteur Michel Houellebecq zomaar verdween gedurende een tournee in 2011, begonnen geruchten de ronde te doen: hij zou zelfmoord gepleegd hebben, hij zou door aliens ontvoerd zijn…

De tv zenders, kranten, blogs, websites en radiozenders versloegen de gebeurtenis: de bekende schrijver Michel Houllebecq, winnaar van de prestigeuze Prix Goncourt in 2010 (en schrijver van het bekende boek ‘De Elementaire deeltjes’) is verdwenen. Sommige journalisten gingen zelfs zo ver dat ze suggereerden dat Al-Qaeda erbij was betrokken. De daaropvolgende dagen bleef het nieuws geruchten en speculaties aanwakkeren in de literaire netwerken en de pers. Een brutale onvoering? Een identiteitscrisis? Een plan om naar het buitenland te ontsnappen? Schizofrene waanzin? Houellebecq zelf heeft nooit een uitleg willen geven.

Deels gebaseerd op ware gebeurtenissen, met Houellebecq zelf in de hoofdrol, onderzoekt deze fascinerende en hilarische film de grens tussen fictie en documentaire.

Omdat zijn flat wordt gerenoveerd, gaat Houellebecq de straat op. Na een paar ontmoetingen met o.a. handtekeningenjagers keert hij naar huis terug. In de lift voegen zich drie uit de kluiten gewassen jongemannen bij hem en met gemak weten ze hem te overmeesteren. In een kist vervoeren ze hem naar een huis ergens op het platteland. De ontvoerders blijken van het type ruwe bolster, blanke pit. De sfeer wordt steeds gemoedelijker in het huis. Er wordt gediscussieerd, lekker gegeten (Poolse worst!) en wijn gedronken; kettingroker Houellebecq mag zelfs na verloop van tijd zijn aansteker weer bij zich houden en op zijn verjaardag krijgt hij – op eigen verzoek – bezoek van een prostituée. Prangende vraag blijft: wie gaat het losgeld betalen? François Hollande misschien?
Wat de waarheid ook moge zijn, Guillaume Nicoux heeft een hoogst amusant, kluchtig stukje cinema afgeleverd, geheel in stijl van de unieke en onconventionele hoofdpersoon in de film.

Vanaf 8 januari 2015 is THE KIDNAPPING OF MICHEL HOUELLEBECQ te zien in de filmtheaters:
varia

Vanaf 15 juli 2015 op DVD verkrijgbaar!

filmposter kidnapping michel houellebecq

Frankrijk; 2014; kleur; 97 minuten; Dolby 5.1;
Frans gesproken; Nederlands ondertiteld.

Credits

Regisseur:
Acteurs: Michel Houellebecq, Maria Bourjala, Luc Schwarz, Mathieu Nicourt, Maxime Lefrançois.
Productie: Sylvie Pialat
Camera: Christophe Offenstein
Montage: Guy Lecorne
Awards: Prijs voor Beste Scenario, Tribeca Filmfestival 2014
Scenario: Guillaume Nicloux

Over de regisseur:

Guillaume Nicloux (1966) richtte tijdens zijn studie, op 18-jarige leeftijd de theatergroep La Troupe op. Zijn carrière als filmmaker begon in 1990 met de film Les Enfants Volés, met in de hoofdrol Anémone. Hij regisseerde Michel Piccoli en Arielle Dombasle in La Vie Crevée (1992), waarna films volgden met o.a. Laura Morante, Jean-Pierre Darroussin en Guillaume Canet. In 2013 bracht Contact Film zijn voorlaatste film uit: LA RELIGIEUSE.
Naast filmmaker, is hij als docent verbonden aan La Fémis, de Franse filmacademie.

Filmografie:
LES ENFANTS VOLÉS (1991)
LA VIE CREVÉE (1992)
FAUT PAS RIRE DU BONHEUR (1995)
LE POULPE (1998)
SCÉNARIOS SUR LA DROGUE (tv-serie, 2000)
LES REDOUTABLES (tv-serie, 2000)
UNE AFFAIRE PRIVÉE (2002)
CETTE FEMME-LÀ (2003)
LE CONCILE DE PIERRE (2006)
LA CLEF (2007)
SUITE NOIRE (tv-serie, 2009)
HOLIDAY (2010)
L’AFFAIRE GORDJI, HISTOIRE D’UNE COHABITATION (tv-film, 2012)
LA RELIGIEUSE (2013)
THE KIDNAPPING OF MICHEL HOUELLEBECQ (2014)

Michel Houellebecq (1958) is een van Frankrijks sterschrijvers van dit moment. Hij publiceerde essays en poëzie voordat hij zich in 1994 met de roman De wereld als markt en strijd, die bekroond werd met diverse prijzen, opwierp als belofte van de Franse letteren. Die status bevestigde hij met Elementaire deeltjes (Prix Novembre en Impact Dublin Literary Award), dat hem terecht de faam van groot schrijver bezorgde, en Platform. In 2011 verscheen zijn grote nieuwe roman De kaart en het gebied. In mei 2015 verschijnt nieuw werk van hem in Nederlandse vertaling.
Zijn veelvuldig bekroonde en wereldwijd vertaalde werk is in het Nederlands vertaald door Martin de Haan, die ook inleidingen bij de film verzorgt.

THE KIDNAPPING OF MICHEL HOUELLEBECQ THE KIDNAPPING OF MICHEL HOUELLEBECQ THE KIDNAPPING OF MICHEL HOUELLEBECQ THE KIDNAPPING OF MICHEL HOUELLEBECQ THE KIDNAPPING OF MICHEL HOUELLEBECQ THE KIDNAPPING OF MICHEL HOUELLEBECQ THE KIDNAPPING OF MICHEL HOUELLEBECQ THE KIDNAPPING OF MICHEL HOUELLEBECQ THE KIDNAPPING OF MICHEL HOUELLEBECQ THE KIDNAPPING OF MICHEL HOUELLEBECQ THE KIDNAPPING OF MICHEL HOUELLEBECQ THE KIDNAPPING OF MICHEL HOUELLEBECQ THE KIDNAPPING OF MICHEL HOUELLEBECQ THE KIDNAPPING OF MICHEL HOUELLEBECQ

De pers over THE KIDNAPPING OF MICHEL HOUELLEBECQ

“Onorthodox portret van een gekidnapte schrijver.” (…) Het gevoel voor zelfspot dat hij toont is kostelijk.”
De Gelderlander ****

“Schuifelende anti-beroemdheid zet aan tot denken.”
Trouw ****

“Een lange aaneenschakeling van hilarische dialogen, waarin de film meer lijkt op een documentaire dan op fictie.”
VPRO-gids ****

Op Cinema.nl: een gefilmd interview met regisseur Guillaume Nicloux

“Houellebecq speelt overtuigend en naturel zichzelf.”
Het Parool ****

En ook in het Parool: een groot interview met Guillaume Nicloux!

“De film speelt een hilarisch spel met het publieke imago en de reputatie van schrijver Houellebecq.”
Filmkrant ****

“De provocatie duurt naar genoegen voort.”
Cinemagazine ****
En ook op Cinemagazine.nl: gefilmd interview met Guillaume Nicloux!
“Houellebecq ontregelt ook als filmfiguur.”
NRC Handelsblad & NRC Next ***

“Een curieus soort anti-biopic.”
VK ***

“Houellebecq’s performance is hilarious, looking much older than 58, like Wilfrid Brambell without his teeth in. He is a sulky but submissive child, incessantly whining for cigarettes. I hesitate to say it, but … a star is born.”
(The Guardian)

“France’s most controversial writer makes spirited fun of himself in Nicloux’s briskly enjoyable reality comedy.”
(Variety)

“A playful blurring of fact and fiction, this darkly funny entry in the Panorama section of the Berlin Film Festival features the aging enfant-terrible of French literature, Michel Houellebecq, playing himself with an edge of knowing self-caricature.”
(The Hollywood Reporter)

0

Begin met typen en druk op enter om te zoeken