1998. Een Joodse familie in het Russische Naltsjik – op de uitlopers van de Kaukasus – dreigt verscheurd te raken als zoon David en zijn verloofde Lea gekidnapt worden.

Maar Balagov richt zijn camera vooral op dochter Ilana, een opstandige tomboy die zichzelf probeert los te vechten uit de traditionele familiestructuur. Ze sleutelt het liefst in haar vaders garage aan auto’s, maalt niet om de tradities en de religieuze voorschriften waaraan haar ouders zo gehecht zijn en heeft zelfs een stiekeme relatie met een Kabardische jongen. Wanneer haar broer en zijn verloofde ontvoerd worden, zien haar ouders geen andere oplossing dan Ilana uit te huwelijken aan een timide Joodse man, wiens familie in ruil het losgeld zal betalen. Het is niet verrassend dat Ilana daar niet warm voor loopt.

In dit regiedebuut onderzoekt Kantemir Balagov niet de mechanismes van de kidnapping, maar de emotionele tol die de familie ervoor betaalt, naast het al flinke bedrag van het losgeld.
Ilana navigeert stiekem tussen de conflicterende etnische groepen. Zo geeft Balagov een intiem en persoonlijk beeld van het Rusland van zijn jeugd, toen de stemming in het land werd beheerst door de Tsjetsjeense oorlogen.

Vanaf 27 september 2018 is TESNOTA te zien in de filmtheaters:
EYE, Amsterdam - De Filmhallen, Amsterdam - Rialto Filmtheater, Amsterdam - Den Haag, Filmhuis - 't Hoogt, Utrecht - Focus Filmtheater, Arnhem - Filmhuis O42, Nijmegen - Lumière Cinema, Maastricht - De Lieve Vrouw, Amersfoort - Filmschuur, Haarlem - Groninger Forum - Lantaren Venster, Rotterdam - Cinema Oostereiland, Hoorn - Cinema Enkhuizen

filmposter Tesnota

Rusland; 2017; kleur; 118 minuten; Dolby 5.1;
Russisch gesproken; Nederlands ondertiteld.

Credits

Regisseur:
Acteurs: Darya Zhovner, Olga Dragunova, Artem Tsypin, Nazir Zhukov, Veniamin Kats
Productie: Lenfilm Studios
Camera: Artem Yemelyanov
Awards: Cannes Fipresci prijs Un Certain Regard en 12 andere awards
Scenario: Anton Yarush, Kantemir Balagov
Sound-Design: Andrey Nikitin

Over de regisseur:

Kantemir Balagov (1991, Kabardië-Balkarië, Rusland) studeerde economie totdat hij besloot de filmopleiding te volgen die werd opgericht door regisseur Aleksandr Sokoerov aan de staatsuniversiteit Kabardino-Balkar. Zijn korte film First I werd vertoond op het filmfestival van Cannes. In 2017 werd Balagovs speelfilmdebut Tesnota geselecteerd voor de sectie Un Certain Regard in Cannes, waar de film werd bekroond met de FIPRESCI-prijs.

TESNOTA TESNOTA TESNOTA TESNOTA TESNOTA TESNOTA TESNOTA TESNOTA TESNOTA TESNOTA TESNOTA TESNOTA TESNOTA TESNOTA TESNOTA TESNOTA TESNOTA TESNOTA TESNOTA TESNOTA TESNOTA TESNOTA TESNOTA

De pers over TESNOTA

Het grimmige Tesnota, dat in Cannes de Fipresci-persprijs won, is ook geen kidnapkroniek, maar toont een stad in een toestand van onderhuidse paniek.
NRC 4****

Actrice Darya Zhovnar is een vondst als de ongetemde Ilana. Ze schakelt soepel tussen emoties in dit grimmige Romeo-en-Juliaverhaal. Sowieso: de manier waarop Balagov kleur gebruikt, is om de vingers bij af te likken.
Volkskrant 4****

De filmwereld is een toptalent rijker met Kantemir Balagov. De Russische maestro Sokoerov zij geprezen.
Interview De Volkskrant

Het benauwende Tesnota barst zowat uit zijn voegen. Balagov heeft met zijn ijzingwekkende debuut een werk gemaakt dat niet alleen reflecteert op zijn eigen regio, maar ook op heden en verleden en de onzekere toekomst van het hele land. Zo treedt hij in de voetsporen van Sokoerov als mede-chroniqueur van een ambivalent Rusland.
De Filmkrant
lees het artikel

In ‘zijn’ filmschool ging Sokoerov vijf jaar met zestien jonge talenten aan de slag. Hij stimuleerde hen films te maken over onderwerpen die dicht bij hun leven staan. Dat was niet tegen dovemansoren gezegd bij Kantemir Balagov. De in 1991 in Naltsjik geboren Balagov ontpopte zich tot het grootste script- en regietalent op school.
Parool – Film van de week

met zijn eerste film vertelt de Rus Kantemir Balagov wel degelijk iets over het Rusland aan het eind van de 20e eeuw. Intelligent gedraaid
–De Morgen; films die u écht niet mag missen–

oh, wat is ‘Tesnota’ een dijk van een film….. indrukwekkende cinema.
(mag) zonder meer tot de beste Oost-Europese films van het jaar gerekend worden.
lees de recensie
Cinemagazine 4****

Balagov heeft gekozen voor een afwijkend beeldformaat, wat een verrassend effect geeft. Hij zet qua kleuren een donkerte in die bij het thema van zijn verhaal past.
Subtiel toont hij het verschil tussen de keiharde moeder, en de vader die het allemaal wel anders zou willen zien, maar toch steeds voor zijn ijzige vrouw kiest.
Dagblad van het noorden

0

Begin met typen en druk op enter om te zoeken