Na een zichzelf opgelegde ban, uit protest tegen de strenge Iraanse filmwetten, maakte Banietemad 8 jaar lang geen speelfilms. Ze maakte wel een aantal korte films, waarvoor geen officiële licentie vereist was, en smeedde deze aaneen tot een speelfilm. Dit werd uiteindelijk ontdekt en de kans was dat TALES nooit te zien zou zijn. Er dreigde een werkverbod voor haar cast en crew. De nieuwe regering die aantrad in 2014 bracht gelukkig verlichting.

In TALES komen vele karakters uit Banietemad’s vorige films terug, mensen uit alle lagen van de bevolking. De film geeft een moedig en eerlijk beeld van de hedendaagse Iraanse maatschappij. De personages – filmmakers, arbeiders, intellectuelen, ambtenaren – hebben één ding gemeen: ze zijn allemaal vol passie en ze hebben een probleem. In feite is TALES een liefdesverhaal over echtelieden, moeders en zonen en mannen en vrouwen wier levenslust hen de kracht geeft hun problemen te boven te komen.

Een documentairemaker maakt een film over arbeiders. Hij praat met taxichauffeur Abbas. Deze werkt overuren om van zijn schulden af te komen. Abbas pikt een vrouw en haar jonge kind op, ze blijkt zijn oude buurmeisje te zijn en nu prostituee. Abbas’ moeder, Tooba, probeert achterstallig loon te krijgen van haar ex-werkgever, die zijn fabriek sloot en verdween. Op een overheidsbureau wordt de analfabete vrouw bij het invullen van formulieren geholpen door Mohammad. Hij komt voor de zoveelste keer klagen over een verzekeringszaak bij een ongeïnteresseerde ambtenaar, die weer problemen heeft met zijn maîtresse.… Zo slingeren de personages door elkaars verhalen en terwijl de een uit focus raakt, richt de camera zich alweer op de volgende karakters, op het volgende verhaal.

– Prijs voor Beste Scenario, Venetië 2014
– Grote Juryprijs Asia Pacific Screen Awards 2014

Vanaf 7 januari 2016 is TALES te zien in de filmtheaters.

filmposter Tales Ghesse-Ha

Iran; 2014; kleur; 88 minuten; Dolby 5.1;
Farsi gesproken; Nederlands ondertiteld.

Credits

Regisseur:
Acteurs: Golab Adineh, Saber Abar, Farhad Aslani, Foojan Arefpoor, Bahareh Daneshgar, Peiman Moadi
Productie: Rakhshan Banietemad
Camera: Koohyar Kalari
Montage: Sepideh Abdolvahab
Awards: Prijs voor Beste Scenario, Venetië 2014 - Grote Juryprijs Asia Pacific Screen Awards 2014
Scenario: Rakhshan Banietemad & Farid Mostafavi
Sound-Design: Yadollah Najafi

Over de regisseur:

Rakhshan Banietemad werd in 1954 in Teheran geboren. Ze studeerde aan de University of Dramatic Arts en maakte diverse tv-documentaires/ In 1987 regisseerde ze haar eerste speelfilm “Off-Limits” en in 1991 ontving ze als eerste vrouw de prijs voor beste regisseur op het Fajr Internationale Film Festival van Teheran, met de film “Nargess.” Met “The Blue Veiled” won ze het bronzen Luipaard in Locarno in 1995. Vele onderscheidingen volgden met als hoogtepunten een ere-doctoraat van de London University en de Prix Henri Langlois 2010. Zij is één van Iran’s meest populaire filmmakers.

Speelfilms:
– Off the Limits 1987
– Canary Yellow 1988
– Foreign Currency 1989
– Nargess 1991
– The Blue Veiled 1994
– The May Lady 1997
– Baran and the Native (part of the feature film “Kish”) 1998
– Under the Skin of the City 2000
– Gilaneh 2005
– Mainline 2006
– Tales 2014
Documentaires:
– The Culture of Consumption 1979
– Occupation of Migrant Peasants in the City 1980
– The War Economic Planning 1981
– Centralization 1982
– The 1992 Report 1992
– Spring to Spring 1993
– To Whom Do You Show These Films? 1994
– The Last Visit with Iran Daftari 1995
– Under the Skin of the City 1996
– Our Times… 2002
– Persian Carpet (segment) 2007
– Angels of the House of Sun 2009
– We Are Half of Iran’s Population 2009
– I’ll See You Tomorrow Elina 2010
– Kahrizak 4 Views 2012

DIRECTOR’S STATEMENT
After three decades of filmmaking the characters of my documentary and feature films are still alive to me and I live with them. “Tales” is returning to the characters of my previous films under today’s circumstances. Even though “Tales” is a complete independent version, but for me and the people who have seen my previous movies, is a review of the people’s fate and social conditions over the past three decades.

TALES TALES TALES TALES TALES TALES TALES TALES TALES TALES TALES TALES

De pers over TALES

“Elk fragment heeft zijn eigen sfeer, toch blijft de film knap één geheel.”

De Volkskrant, 4 ★★★★

“…in de onmogelijkheid om het over hun gevoelens te kunnen hebben, zit zoveel universeels, dat de film je hart breekt, alsof dit je eigen leven, je eigen liefde is.”

NRC Handelsblad/NRC Next, 4 ★★★★

“Bonte Iraanse estafettefilm begint en eindigt in de taxi (…) Het kat-en-muisspel met de censuur beheerst Bani-Etemad tot in de perfectie.”

Het Parool, 3 ★★★

“Filmisch mozaïek dat een boeiend, indringend en urgent beeld geeft van de hedendaagse arbeidersklasse in Iran.”

Cinemagazine, 3½ ★★★

“Beeld van de onverzettelijkheid van het Iraanse volk.”

De Filmkrant (must-see), 3½ ★★★

“Fraai pleidooi tegen censuur, dat bovendien een gelaagd beeld schept van de talloze problemen in de moderne Iraanse samenleving.”

VPROgids/Cinema.nl, 3 ★★★

“Master filmmaker Rakhshan Banietemad returns with a strong vision of contemporary Iran with all the tonal shifts.”
Hollywood Reporter

“The script excells at dialogue negotiating the male-female divide. All the performances here are fluid, relaxed and well rounded.
Variety

“…this is an indie curio that will appeal to anyone interested in a less internationalised form of Iranian cinema than we’re used to seeing in the West.”
Screen International

“Interesting and revealing.”
La Repubblica

0

Begin met typen en druk op enter om te zoeken