Sofia woont met haar ouders in Casablanca. Tijdens een etentje met de familie krijgt ze enorme last van buikpijn waarna haar water breekt. Het feit dat ze op het punt staat te bevallen wordt verborgen gehouden voor de anderen en ze vertrekt met haar nicht naar het ziekenhuis onder het mom te veel te hebben gegeten. Het ziekenhuispersoneel stemt er uiteindelijk in Sofia te helpen en geven haar 24 uur om een huwelijksakte te overhandigen. Zo niet, wordt de politie op de hoogte gebracht.

Vanaf 4 april 2019 is SOFIA te zien in de filmtheaters:
EYE Amsterdam; De Filmhallen, Amsterdam; Rialto Filmtheater, Amsterdam; Louis Hartlooper Complex, Utrecht; Filmhuis Den Haag; Filmhuis O42, Nijmegen; Focus Filmtheater Arnhem; Lumiere Cinema Maastricht; De Verkadefabriek Den Bosch; Groninger Forum; De Filmschuur Haarlem; NatLab Eindhoven; Filmhuis Alkmaar; De Keizer Deventer; Lantaren Venster, Rotterdam; Slieker Leeuwarden; Cinema Oostereiland, Hoorn; Cinema Enkhuizen

filmaffiche Sofia

Marokko/Frankrijk; 2018; kleur; 80 minuten; Arabisch/Frans gesproken; Nederlands ondertiteld.

Credits

Regisseur:
Acteurs: Maha Alemi, Lubna Azabal, Faouzi Bensaïdi, Sarah Perles, Hamza Khafif, Nadia Niazi, Rawia, Saïd Bey
Productie: Curiosa Films, Versus Production
Camera: Son Doan
Muziek: Aïda Merghoub
Montage: Céline Perreard
Awards: Prix Un Certain Regard: Beste Scenario, Cannes 2018
Scenario: Meryem Benm’Barek

Over de regisseur:

Meryem Benm’Barek werd in 1984 in Rabat, Marokko, geboren. Ze studeerde Arabisch aan het Nationaal Instituut voor oosterse talen en beschavingen
in Parijs voordat ze in 2010 begon aan een filmstudie aan het INSAS in Brussel. Ze heeft vijf korte films gemaakt, waaronder Nor in 2013 en Jennah in 2014. De laatste werd geselecteerd voor de Oscars in 2015 en op vele internationale festivals. Ze werkt ook aan klankontwerp en exposeerde in het Victoria and Albert Museum in Londen. Sofia is haar eerste speelfilm.

SOFIA SOFIA SOFIA SOFIA SOFIA SOFIA

De pers over SOFIA

Sofia never highlights injustice through martyrdom or turning the protagonist into a heroine, but in turning her into a survivor.
El Antepenultimo Mohicano
This admirably mordant film deserves to travel widely in art houses beyond its Francophone countries of origin.
Variety
The director’s portrait of a country’s complex relationship to its own values, laws and taboos finally lingers.
Hollywood Reporter
0

Begin met typen en druk op enter om te zoeken