Directions is een mozaïekfilm die de levens van enkele Bulgaarse taxichauffeurs en hun passagiers gedurende een dag en een nacht in de straten van Sofia door elkaar weeft. Eén van hen is Misho, een zakenman die diep in de schulden zit en als taxichauffeur bijklust om rond te komen. Een ontmoeting met zijn bankier Popov, die zijn zaak in beslag dreigt te nemen, drijft hem tot een wanhoopsdaad. Het incident is ook over de radio te horen bij de andere taxichauffeurs. Allemaal trachten ze met veel goede wil de eindjes aan elkaar te knopen en streven ze naar een betere toekomst. De afzonderlijke ‘aktes’ werden gefilmd met een mobiele camera, wat zorgt voor een extra dosis spanning en waarachtigheid. Samen vormen ze een aangrijpend portret van het hedendaagse Bulgarije, een land getekend door vreugde, pijn, misère en hoop.

Sarajevo Film Festival, 2017 – Special Jury Mention | CinEast Film Festival, Luxembourg 2017 – Critic’s Prize | Haifa International Film Festival, 2017 – Special Jury Mention | Gijón International Film Festival, 2017 – Best Script | Brussels International Film Festival, 2018 – International Audience Award | Cannes Film Festival, 2017 – Official Selection Un Certain Regard

Vanaf 7 maart 2019 is POSOKI te zien in de filmtheaters:
EYE, Amsterdam - Rialto, Amsterdam - Het Ketelhuis, Amsterdam - Filmhuis Den Haag - O42, Nijmegen - Focus Filmtheater, Arnhem - De Lieve Vrouw, Amersfoort - Filmschuur Haarlem - Louis Hartlooper Complex Utrecht - Filmhuis Alkmaar

filmaffiche Posoki

Bulgarije; 2017; kleur; 103 minuten; Dolby 5.1;
Bulgaars gesproken; Nederlands ondertiteld.

Credits

Regisseur:
Acteurs: Anna Komandareva, Vassil Vasilev–Zuek, Ivan Barnev, Borislava Stratieva, Georgi Kadurin, Assen Blatechki, Irini Jambonas, Vasil Banov
Productie: Aktis Film Production
Camera: Vesselin Hristov
Montage: Nina Altaparmakova
Awards: Sarajevo Film Festival, 2017 – Special Jury Mention | CinEast Film Festival, Luxembourg 2017 – Critic’s Prize | Haifa International Film Festival, 2017 – Special Jury Mention | Gijón International Film Festival, 2017 – Best Script | Brussels International Film Festival, 2018 – International Audience Award | Cannes Film Festival, 2017 – Official Selection Un Certain Regard
Scenario: Simeon Ventsislavov, Stephan Komandarev

Over de regisseur:

Director’s statement
This film was ‘born’ on a cold day in January 2015, on the back seat of a taxi. I remember the driver telling me that the driving in Sofia functions practically as a unit of Bulgarian social services; when one loses their job, which is the case more and more often, they find a new job as a taxi driver. My companion was a professor in nuclear physics from the Bulgarian Academy of Science, recently dismissed from work. He told me stories about his colleagues – professional teachers, priests, musicians, ex-military officers, who drive taxies at night – struggling to survive and pay their bills. He told me a joke about Bulgaria being a country full of optimists, as the realists and pessimists left long ago.

POSOKI POSOKI POSOKI POSOKI POSOKI POSOKI

De pers over POSOKI

De Volkskrant: 4 **** Het Bulgaarse mozaïekdrama biedt een gelaagd portret van een corrupt en harteloos land (…) overtuigt als geheel
Filmtotaal: 4 **** De problemen van de Bulgaarse maatschappij verteld vanuit taxi’s. Krachtig en grimmig drama.
VPRO/Cinema .nl: 4 **** Van begin tot eind boeiende, tsjechoviaanse zedenschets over de waardencrisis van het kapitalisme.
Het Parool (geeft geen sterren): Posoki weet in zijn opzet en acteren een sterk realisme neer te zetten
De Filmkrant (geeft geen sterren) – Film van de Week!: Woede giert door deze mozaïekfilm
De Protagonisten (geeft geen sterren): Wat een aangename verrassing is Posoki. Een film met allemaal losse verhalen, maar met elkaar verbonden door één gebeurtenis.
Indebioscoop. com: 3 ***Posoki had gemakkelijk een klaagzang kunnen blijven, maar weet het optimisme te vinden. Dankzij de intense interacties betekent een achtergesteld Bulgarije niet altijd louter kommer en kwel. 

A series of cab rides in nighttime Sofia give a well-observed impression of Bulgarian society in Stephan Komandarev’s film.
Variety

Komandarev’s empathy for people struggling to survive as best they can is palpable and admirable.
Hollywood Reporter

Sometimes funny, sometimes suspenseful, sometimes heartrendingly bleak, it’s a smart way to explore a city and human behaviour.
Eye For Film

0

Begin met typen en druk op enter om te zoeken