De Koreaanse regisseur Hong Sang-soo blijft een van de best bewaarde geheimen van de internationale cinema. De uiterst productieve regisseur (hij maakte in de afgelopen 20 jaar 20 films) staat bekend om zijn speelse omgang met zijn privé sores, in films waarin herhalingen en variaties op een thema aan de orde van de dag zijn.
Ook in On the Beach at Night Alone ontvouwt het verhaal zich twee keer: eerst in Hamburg, en vervolgens in het slaperige Zuid-Koreaanse kustplaatsje Gangneung. En Hong maakt het persoonlijker dan ooit: terwijl in het echte leven de Koreaanse tabloids bol stonden van zijn affaire met actrice en muze Kim Minhee, voert hij diezelfde Kim hier op als een actrice die een verhouding heeft met een getrouwde regisseur.

Na een affaire met een getrouwde man besluit de gevierde actrice Younghee om wat tijd te nemen voor zichzelf. Ze reist naar de verre, vreemde stad Hamburg. In een gesprek met een vriend vraagt ze zichzelf af of haar minnaar haar zal volgen en of hij haar zo veel mist als zij hem mist. Tijdens haar lange wandelingen door winterse parken en langs rivieroevers probeert ze duidelijkheid te scheppen over haar gevoelens en verlangens.

Van Hong Sangsoo bracht Contact Film eerder IN ANOTHER COUNTRY uit in de Nederlandse Filmtheaters. En binnenkort volgen nog: CLAIRE’S CAMERA (met Isabelle Huppert) en THE DAY AFTER.

Vanaf 20 december 2018 is ON THE BEACH AT NIGHT ALONE (BAMUI HAEBYUN-EOSEO HONJA) te zien in de filmtheaters:
EYE, Amsterdam - De Filmhallen, Amsterdam - Rialto Filmtheater, Amsterdam - Filmhuis Den Haag; - 't Hoogt, Utrecht - O42 Nijmegen - Focus Filmtheater, Arnhem - De Lieve Vrouw, Amersfoort

poster On the Beach at Night Alone

Zuid-Korea; 2017; kleur; 101 minuten; Koreaans-Engels-Duits gesproken; Nederlands ondertiteld.

Credits

Regisseur:
Acteurs: Kim Minhee Seo Younghwa, Kwon Haehyo, Jung Jaeyoung
Productie: JEONWONSA Film Co
Camera: Kim Hyungkoo, Park Hongyeol
Montage: Hahm Sungwon
Awards: 6 awards o.a. Beste Actrice Berlinale 2017
Scenario: Hong Sangsoo

Over de regisseur:

Hong Sang-soo (1960, Seoul) studeerde film aan de Chungang Universiteit waarna diploma’s volgden van het California College of Arts and Crafts en het Art Institute of Chicago. Zijn debuutfilm THE DAY A PIG FELL INTO THE WELL uit 1996 werd alom geprezen en onderscheiden. In de elf films die daarna in rap tempo volgden, toont Hong zich een groot onderzoeker van de verborgen complexiteit van zijn filmkarakters. Favoriete thema’s zijn seksuele frustraties, sociale onkunde en het egoïsme van de Koreaanse man. Hong bezit een zeer eigen filmtaal en is een van de meest gevestigde filmauteurs binnen de Koreaanse cinema. Filmografie:

1996: THE DAY A PIG FELL INTO A WELL (Tiger Award, 26th International Film Festival Rotterdam)
1998: THE POWER OF KANGWON PROVINCE (Un Certain Regard, 51st Cannes Film Festival)
2000: VIRGIN STRIPPED BARE BY HER BACHELORS (Un Certain Regard, 53rd Cannes Film Festival)
2002: TURNING GATE (40th New York Film Festival)
2004: WOMAN IS THE FUTURE OF MAN (Competition 57th Cannes Film Festival)
2005: A TALE OF CINEMA (Competition 58th Cannes Film Festival)
2006: WOMAN ON THE BEACH (Panorama 57th Berlinale)
2008: NIGHT AND DAY (Competition 58th Berlinale)
2009: LIKE YOU KNOW IT ALL (Director’s Fortnight, 62nd Cannes Film Festival)
2010: HAHAHA (Prix Un Certain Regard, 63rd Cannes Film Festival)
2010: OKI’S MOVIE (Orizzonti Closing, 67th Venice Film Festival)
2011: THE DAY HE ARRIVES (Un Certain Regards, 64th Cannes Film Festival
2012: IN ANOTHER COUNTRY

2013: NOBODY’S DAUGHTER HAEWON
2013: OUR SUNHI
2014: HILL OF FREEDOM
2015: RIGHT NOW, WRONG THEN
2016: YOURSELF AND YOURS
2017: THE DAY AFTER
2017: CLAIRE’S CAMERA
2017: ON THE BEACH AT NIGHT ALONE
2018: GRASS
2018: HOTEL BY THE RIVER

 

ON THE BEACH AT NIGHT ALONE (BAMUI HAEBYUN-EOSEO HONJA) ON THE BEACH AT NIGHT ALONE (BAMUI HAEBYUN-EOSEO HONJA) ON THE BEACH AT NIGHT ALONE (BAMUI HAEBYUN-EOSEO HONJA) ON THE BEACH AT NIGHT ALONE (BAMUI HAEBYUN-EOSEO HONJA) ON THE BEACH AT NIGHT ALONE (BAMUI HAEBYUN-EOSEO HONJA)

De pers over ON THE BEACH AT NIGHT ALONE (BAMUI HAEBYUN-EOSEO HONJA)

Liefdesverdriet als licht absurdistisch ongemak

Hong Sang-soo maakt de Groundhog Days van de cinema. hij is de John Coltrane van de film­kunst, de beste improvisator die er is.
De Filmkrant
lees de recensie

Grappig, absurd en bizar. Zijn films meanderen als lome jazz, als Franse praat- en wandelfilms. Achter elke straathoek kan zich een parallelle wereld ontvouwen.
NRC ****

Hong Sang-soo weet als geen ander hoe hij het simpelste gegeven een mysterieuze schoonheid moet geven. Uiteindelijk is het Kim Min-hees voortdurend van kleur verschietende charisma dat de even melancholieke als absurdistische en praatgrage film richting geeft.
Volkskrant ****

Als een film in film, waarbij de scheidingswand met de werkelijkheid als vanzelf aan de dunne kant is
Cinemagazine ****
lees de recensie

het zijn stuk voor stuk kleine komische drama’s
Filmtotaal ****
lees de recensie

een van de best bewaarde geheimen van de internationale cinema.
filmvandaag.nl ***1/2
lees de recensie

0

Begin met typen en druk op enter om te zoeken