Meeslepend verhaal over achterdocht en wantrouwen. Een eenvoudige Noord-Koreaanse visser komt per ongeluk in Zuid-Koreaanse wateren terecht. Hij wordt onmiddellijk gearresteerd op verdenking van spionage, afgevoerd naar Seoul en eindeloos verhoord. De man zelf wil alleen naar zijn gezin terug.
De Zuid-Koreaanse politie probeert Nam Chul-woo over te halen om overloper te worden, en een ding wordt hem duidelijk: of hij nou wel of niet terugkeert naar Noord-Korea, zijn leven zal nooit meer hetzelfde zijn. Hij ontdekt de donkere kant van de Zuid-Koreaanse maatschappij die in schril contrast staat met het beeld dat hij ervan had. Eenmaal terug in zijn thuisland ondergaat hij een zelfde verhoor en begint de ellende opnieuw.
Ryo Seung-bum schittert in de rol van de visser. Met groot charisma brengt hij menselijkheid in de film die uiteindelijk gaat over het dogmatisch hersenspoelen van mensen, ongeacht de onderliggende ideologie en veronderstelde vrijheid.
Kim Ki-duk shockeert zijn publiek opnieuw – niet door extreme seks of geweld bekend uit zijn vorige werk, maar door de openhartigheid waarmee hij dit ontnuchterende relaas over een visser uit het Noorden doet.

Vanaf 7 september 2017 is NET, THE – GEUMUL te zien in de filmtheaters:
Eye, Amsterdam; Rialto Filmtheater, Amsterdam; Filmhallen, Amsterdam; Filmhuis, Den Haag; Filmtheater 't Hoogt, Utrecht; Filmhuis O42, Nijmegen; KINO, Rotterdam; Focus Filmtheater, Arnhem; NatLab, Eindhoven

filmposter the net

Zuid-Korea; 2016; kleur; 114 minuten; Dolby 5.1;
Koreaans gesproken; Nederlands ondertiteld.

Credits

Regisseur:
Acteurs: Ryoo Seung-bum, Lee Won-gun, Kim Young-min, Choi Guy-hwa
Productie: Kim Ki-duk Productions
Camera: Kim Ki-duk
Montage: Park Min-sun
Scenario: Kim Ki-duk

Over de regisseur:

Kim Ki-Duk (1960, Zuid-Korea) verliet voortijdig de kunstacademie in Parijs en verwierf vervolgens als autodidact een internationale reputatie met vaak omstreden lowbudgetfilms. In 2003 maakte hij Spring, Summer, Fall, Winter… and Spring. Hij won in 2004 prijzen voor beste regisseur in Berlijn (Samaritan Girl) en Venetië (Bin-jip/3-Iron), in 2011 won hij Un Certain Regard in Cannes met de documentaire Arirang en in 2012 de Gouden Leeuw in Venetië met Pieta.

Filmografie:
Ag-o/The Crocodile (1996)
Yasaeng dongmul bohoguyeog/Wild Animals (1997)
Paran daemun/The Birdcage Inn (1998)
Seom/The Isle (2000)
Shilje sanghwang/Real Fiction (2000)
Suchwiin bulmyeong/Address Unknown (2001)
Nabbeun namja/Bad Guy (2001)
Hae anseon/The Coast Guard (2002)
Bom yeoreum gaeul gyeoul geurigo bom/Spring, Summer, Fall, Winter… and Spring (2003)
Samaria/Samaritan Girl (2004)
Bin-jip/3-Iron (2004)
Hwal/The Bow (2005)
Shi gan/Time (2006)
Soom/Breath (2007)
Bi-mong/Dream (2008)
Arirang (2011, doc)
Amen (2011)
Pieta (2012)
Moebius (2013)
Il-dae-il (2014)
Seu-Top (2015)
The Net (Geumul) (2016)

De pers over NET, THE – GEUMUL

Regisseur Kim Ki-duk voert de kijker in ‘The Net’ binnen in een doolhof van paranoia en argwaan. Alleen al het feit dat hij de uiterste kanten van zijn kunstenaarschap blijft onderzoeken maakt elke nieuwe film weer een intrigerende ervaring
NRC ****

filmkrant recensie ****

Met zijn nieuwste productie, The Net (2016) levert hij een film af van hetzelfde hoge niveau, die van begin tot eind de bioscoopbezoeker aan zijn stoel genageld zal houden, niet het minst ook door de ongekende acteurs prestatie van hoofdrolspeler Seung-bum Ryoo.
filmvandaag recensie ****

De Zuid-Koreaanse duizendpoot levert hiermee een meeslepende, toegankelijke film af, die de huidige situatie in Noord- en Zuid-Korea op scherp zet… de urgentie van de film is onmiskenbaar.
cinemagazine ****
cinemagazine recensie ****

Kim Ki Duk schept er een sardonisch genoegen in om zijn personage in de problemen te brengen.
Dat zelfs Kim zich gedwongen voelt om zich uit te spreken – met een film die bekritiseert hoe iedereen gedwongen wordt om zich uit te spreken – geeft aan hoezeer de spanning is opgelopen
Trouw ****

Filmtotaal ****
Volkskrant ***
Parool ***

“an indifferently crafted, surprisingly talky spy thriller that earns considerable interest due to the specificity of its setting.”
Variety

“Kim Ki-duk changes gears in a sincere tale that politically hits the spot.”
Hollywood Reporter

 

0

Begin met typen en druk op enter om te zoeken