Tragi-komisch verhaal over een kleine drugs-dealer in Manilla. Met Ma’ Rosa richt Brillante Mendoza zijn pijlen op de alom aanwezige corruptie, en president Dutartes keiharde kruistocht tegen de drugshandel, waarbij ook vele onschuldige, slachtoffers vallen.
Ma’ Rosa heeft vier kinderen. Ze runt een kleine kruidenierszaak in een arme wijk in Manilla waar iedereen haar kent en waardeert. Om de eindjes aan elkaar te knopen, verkopen zij en en haar man kleine hoeveelheden verdovende middelen. Wanneer Ma’ Rosa en haar – verslaafde – man worden gearresteerd en overgebracht naar een politiebureau, blijkt dat de agenten nog hebzuchtiger en wreder zijn dan welke drugsdealer of junkie ook. Rosa en haar kinderen worden geconfronteerd met corrupte agenten en zullen van alles moeten doen om een veroordeling af te kopen.
Ma’ Rosa verzacht of idealiseert de actie’s van de hoofdpersoon niet, daarbij gesteund door wrange humor, maar negeert tegelijkertijd de omstandigheden niet die haar tot haar daden dreven. Mendoza laat zien dat drugshandel een symptoom of bijwerking van armoede en corruptie is.

 

Vanaf 8 februari 2018 is MA ROSA te zien in de filmtheaters:
EYE, Amsterdam; Rialto Filmtheater, Amsterdam; Filmhuis, Den Haag; Filmtheater 't Hoogt, Utrecht; Filmhuis O42, Nijmegen; Focus Filmtheater, Arnhem; De Lieve Vrouw, Amersfoort; Lantaren Venster Rotterdam; Filmschuur, Haarlem; NatLab, Eindhoven; Lumière Cinema, Maastricht

filmposter Ma Rosa

Filipijnen; 2016; kleur; 110 minuten; Tagalog gesproken; Nederlands ondertiteld.

Credits

Regisseur:
Acteurs: Jaclyn Jose, Julio Diaz, Felix Roco, Andi Eigenmann, Kristofer King, Mercedes Cabral
Camera: Odyssey Flores
Muziek: Teresa Barrozo
Montage: Diego Marx Dobles
Awards: Beste Actrice Filmfestival Cannes 2016
Scenario: Troy Espiritu
Sound-Design: Albert Michael Idioma

Over de regisseur:

Brillante MENDOZA (1960, Filipijnen) studeerde af aan de universiteit van Manilla en begon zijn carrière als production designer bij film, televisie, theater en televisiecommercials. Zijn debuut Masahista (The Masseur) uit 2005 won in Locarno het Gouden Luipaard. Deze prijs markeerde de opkomst van de alternatieve Filipijnse cinema. Zijn zesde film Serbis (Service) uit 2008 was genomineerd voor een Gouden Palm. Het was de eerste Filipijnse film in 24 jaar die meedeed aan de competitie in Cannes. In 2009 won hij de Palm voor Beste Regie met Kinatay.

Filmografie:
2005 MASAHISTA (THE MASSEUR – LE MASSEUR) Léopard d’Or, Festival de Locarno
2006 KALEDO (SUMMERHEAT)
2006 MANORO (THE TEACHER) Documentary / Documentaire
2007 FOSTER CHILD (JOHN JOHN) Cannes Directors’ Fortnight / Quinzaine des Réalisateurs
2007 TIRADOR (SLINGSHOT)
2008 SERBIS (SERVICE) Cannes Official Competition / En compétition, Festival de Cannes
2009 KINATAY Cannes Official Competition, Best Director; Prix de la mise en scène, Festival de Cannes
2009 LOLA (GRANDMOTHER)
2012 CAPTIVE Berlin Official Competition / En compétition, Festival de Berlin
2012 THY WOMB
2013 SAPI (POSSESSED)
2015 TAKLUB Cannes Un Certain Regard, Ecumenical Jury Prize-Special Mention
2016 MA’ ROSA Cannes Official Competition / Best Actress Jaclyn Jose

 

MA ROSA MA ROSA MA ROSA MA ROSA MA ROSA MA ROSA MA ROSA MA ROSA MA ROSA MA ROSA MA ROSA MA ROSA MA ROSA MA ROSA MA ROSA MA ROSA MA ROSA MA ROSA MA ROSA

De pers over MA ROSA

een hypnotiserend misdaaddrama… van een van de maestro’s van de Filipijnse new wave
Trouw 4****

Messcherpe aanvallen op de hedendaagse corruptie en afzichtelijke sociale ongelijkheid op de Filipijnen.
Met MA’Rosa bewijst Mendoza zich als een zelfverzekerde regisseur, die precies weet wat hij wil en hoe hij dat kan bereiken.
Parool

Mendoza is een meester in de verbeelding van tl-verlichte smoezeligheid, van terloops gesloten dealtjes… gefilmd met een ongekend scherp oog voor detail.
VK 4****

Ma’Rosa is een zenuwslopend portret van de vastberaden kruidenier Rosa
FK

Prachtig dynamisch gefilmd in de nauwe straatjes van Manilla, zodat juist het stilhouden van de camera opeens een dramatisch effect krijgt
VPRO 4****

Jaclyn Jose (beste actrice, Cannes, 2016) is werkelijk fenomenaal in haar vertolking van Rosa…. het geheel is zo overrompelend en meeslepend, dat je niet anders kunt concluderen dat Mendoza een groots kunstenaar is
Cinemagazine 4****

Alles wasemt van regen en zweet. Handheld camerawerk en lange takes brengen je midden in de actie, terwijl de soundtrack, opgezweept door nerveuze percussie en elektronische muziek, de stadsgeluiden versterkt.
NRC 4****

“Boasting a simple, coherent plot shot with real-time, handheld verismo, it’s a work of understated confidence …”
Variety

“Tough as nails, and leaves you with a heaviness and a pulsating sympathy that’s impossible to ignore.”
The Playlist

“A compelling lesson in modern-day morality, but it cleverly never judges any of its characters in the process.”
HeyUguys

“A nervy and atmospheric family drama.”
Hollywood Reporter

“Filipino director Brillante Mendoza’s social realist drama takes us to the dark heart of police corruption in Manila.”
The Guardian

“Their efforts reflect a society in which the poor have no options, morals are a luxury that few can indulge and the importance of blood ties cannot be overstated.”
Screen daily

0

Begin met typen en druk op enter om te zoeken