Het echtpaar Ela en Can lijkt alles te hebben; succesvol werk, een mooi huis in een van de duurdere wijken van Istanbul. En toch verandert de liefde in achterdocht; levert succes enkel materiële troost op en speelt de waarheid continu verstoppertje. Lifelong is de tweede speelfilm van de Turkse Asli Özge.

Nişantaşi is een sjieke woonwijk in Istanbul. Haar inwoners mogen dan wel rijk en mooi zijn, geluk is er niet vanzelfsprekend. Dit geldt ook voor de 52-jarige architect Can en zijn vrouw Ela die beeldend kunstenares is. Hun dochter Nil studeert in Ankara. Op elkaar aangewezen realiseert het stel zich dat de passie al geruime tijd uit hun relatie verdwenen is. Desalniettemin zijn ze beiden tevreden in de veilige haven van hun huwelijk waarin geen behoefte bestaat aan kritische vragen of ingewikkelde verklaringen. Totdat Ela op een dag per toeval een telefoongesprek van haar man opvangt.

Filmmaakster Asli Özge schetst het verhaal van een verloren liefde, gefilmd in vale kleuren en modieuze, koele interieurs met de nadruk op de leegte die zich onder de glanzende oppervlakte bevindt. Gevangen in een dik web van leugens, vervreemding en eenzaamheid, lijken de hoofdpersonages de veelvoorkomende fout te hebben gemaakt: alles is aan de kant gezet voor hun carrière.

KUNST IN DE FILM
In LIFELONG neemt beeldende kunst een zeer speciale plek in. Het werk van Ela reflecteert haar onderdrukte gedachten en gevoelens die ze verbaal niet kan uiten en is cruciaal voor de ontwikkeling van Ela’s personage. Twee van Ela’s installaties in de film zijn: “Stoned”, geïnspireerd door het gelijknamige werk van Ayse Erkmen; en “Blue, Red, and Yellow” een ‘mist’-installatie gebaseerd op werk van Ann Veronica Janssens.

Vanaf 12 februari 2015 is LIFELONG (Hayatboyu) te zien in de filmtheaters:
varia

Vanaf 21 oktober 2015 op DVD verkrijgbaar!

filmposter Lifelong

Turkije, Nederland, Duitsland; 2013; kleur; 102 minuten; Dolby 5.1;
Turks gesproken; Nederlands ondertiteld.

Credits

Regisseur:
Acteurs: Defne Halman, Hakan Çimenser, Gizem Akman, Onur Dikmen
Productie: Bulut Film; Augustus Film; Kaliber Film
Camera: Emre Erkmen
Muziek: Geluid: Daniel Iribarren
Montage: Natali Barrey, Asli Özge
Awards: Prijs voor Beste Regie & Prijs voor Beste Camerawerk, Istanbul International Filmfestival 2013
Scenario: Asli Özge

Over de regisseur:

Asli Özge werd in 1975 in Istanbul geboren en woont sinds 2000 in Berlijn. Haar debuutfilm MEN ON THE BRIGDE (ook uitgebracht door Contact Film) werd geselecteerd door de Filmfestivals van Locarno en Toronto, en won diverse prijzen op festivals in Istanbul, Adana, Ankara en Londen.
LIFELONG is haar tweede speelfilm.

FILMOGRAFIE:
2000 Capital C, Kurzfilm
2003 Little bit of April
2005 Hesperos’Apprentices, documentaire
2009 Men on the Bridge
2013 Lifelong (Hayatboyu)

LIFELONG (Hayatboyu) LIFELONG (Hayatboyu) LIFELONG (Hayatboyu) LIFELONG (Hayatboyu) LIFELONG (Hayatboyu) LIFELONG (Hayatboyu) LIFELONG (Hayatboyu) LIFELONG (Hayatboyu) LIFELONG (Hayatboyu) LIFELONG (Hayatboyu) LIFELONG (Hayatboyu) LIFELONG (Hayatboyu) LIFELONG (Hayatboyu) LIFELONG (Hayatboyu)

De pers over LIFELONG (Hayatboyu)

“Asli Özge legt in strakke, gestileerde, koudblauwe winterse scènes de pijn bloot onder het masker van vooruitgang.”
NRC Handelsblad, 3***

“Schitterend is de scène die ervoor zorgt dat Ela het vertrouwen in de relatie verliest.”
VOLKSKRANT, 3 ***

“In haar tweede speelfilm vangt Özge vooral de verkillende sfeer tussen twee mensen (…) Toch lijken oude gevoelens te herleven, dat zorgt voor een zweempje weemoed.”
TELEGRAAF, 3 ***

“De beeldvoering is om door een ringetje te halen. Net als in haar vorige film Men on the Bridge bewijst Özge over een sterke visuele stijl te beschikken.”
Cinemagazine.nl, 3***

“LIFELONG represents a stylish and absorbing piece of work…outstanding lead performances and luminous lensing.”
Variety

“Özge’s expressive compositions and use of coulour, the subtlety of the performances and a generally bold approach to character and narrative suggest that the writer-director’s very different but likewise fine first feature Men on the Bridge was no flash in the pan…this Antonioni-esque gem remains fresh and engrossing; Özge is certainly someone to watch.”
BFI, Sight&Sound

“Middle-aged disintegration has rarely looked so well-composed.”
Screen International

“Cool and clear-eyed appraisal of domestic disharmony.”
Film4

“Beautifully lensed and artfully acted drama.”
Hollywood Reporter

0

Begin met typen en druk op enter om te zoeken