Forman, wiens internationale reputatie als leidend lid van de Tsjechische new wave werd gevestigd met zijn treurige komedie Loves of a Blonde uit 1965, had Praag verlaten voor het Krkonose-bergdorp Vrchlabí, om daar een vervolgscenario te ontwikkelen met zijn collega’s Ivan Passer en Jaroslav Papousek. “Om onszelf te amuseren, gingen we op een avond naar een echt brandweerbal”, herinnert hij zich. “Wat we zagen was zo’n nachtmerrie dat we er de volgende dag over bleven praten. Dus we hebben ons oorspronkelijke idee opgegeven om dit script te gaan schrijven. ‘

The Firemen’s Ball is opgenomen in Vrchlabí met een volledig niet-professionele cast. De hoofdpersoon is de stad zelf. Forman heeft een indrukwekkend ensemble van groteske types en originele gezichten samengesteld. Het idiote naturalisme van de film flirt af en toe met schattigheid, maar de komedie heeft ook een onwankelbaar helder oog voor menselijke domheid en bedrog. Het bal is een aaneenschakeling van kleine rampen, absurde ceremonies en onzinnige intriges – deze worden des te belachelijker gemaakt door de neiging van de brandweermannen naar zelfingenomen officiële retoriek en dwangmatig autoritarisme. Bijna alles wat fout kan gaan, doet het ook. Decoraties vallen van het plafond. De fanfare mist haar aanwijzingen. De loterijprijzen worden gestolen door degenen die zijn aangewezen om erover te waken. De terughoudende deelneemsters aan een schoonheidswedstrijd (Miss Brandweer) zoeken dekking en, in de verwarring, kroont een dikke dame van middelbare leeftijd zich tot winnares. Halverwege het feest breekt er brand uit bij opa Havelka, en iedereen is nieuwsgierig naar de helden in actie. De nieuwe brandweerauto van de stad loopt vast in een sneeuwberg en met opa Havelka wordt gesold. Nadat de brandweerlieden – niet erg effectief – sneeuw op de vlammen hebben geschoven, keren ze terug naar de hal waar de resterende prijzen ook verdwenen zijn. Het komische hoogtepunt van de film komt wanneer de brandweerlieden de lichten dimmen, zodat de boosdoeners de ontvreemde goederen terug kunnen leggen om ze vervolgens weer snel aan te doen om de dief te ontmaskeren terwijl deze probeert een enorme kaas terug te leggen. Het blijkt iemand uit eigen gelederen te zijn…
Forman eindigt met een backstage-bijeenkomst waar de brandweerlieden onderling ruziën over de gestolen prijzen en, vanwege “de eer van de brigade”, besluiten dat iedere aanwezige op het bal een verdachte is – per slot van rekening zouden degenen die niet stalen het wel hebben kunnen doen. Het slotbeeld van de film – de smeulende ruïnes van de boerderij van opa Havelka – maakt het een einde met een bijzonder vooruitziende blik.

 

Vanaf 26 mei 2033 is HORI MA PANENKO – THE FIREMEN’S BALL te zien in de filmtheaters.

Firemen's Ball

Tsjecho-Slowakije; 1967; kleur; 73 minuten; Tsjechisch gesproken; Nederlands ondertiteld.

Credits

Regisseur:
Acteurs: Jan Vostrcil, Josef Sebanek, Josef Valnoha, Frantisek Debelka, Josef Rehorek
Productie: Barrandov & Carlo Ponti Rome
Camera: Miroslav Ondricek
Muziek: Karel Mares
Scenario: Milos Forman, Ivan Passer, Jaroslav Papousek
Design/Set decoration: Karel Cerny

Over de regisseur:

Nadat hij aan de Praagse filmacademie zijn studie had voltooid maakte Milos Forman (1932-2018) een aantal komedies, zoals Loves of a Blond en de satire The Firemen’s Ball. De laatste werd in Tsjecho-Slowakije lang verboden omdat het een satire op het communistisch regime was. Beide films werden voor Oscars genomineerd. Toen zijn land in 1968 na de Praagse Lente door de Russen werd bezet, bevond Forman zich in Parijs waar hij onderhandelde over zijn eerste Amerikaanse film. Door zijn Tsjechoslowaakse productiemaatschappij werd hij ontslagen onder het voorwendsel dat hij illegaal het land had verlaten. Forman emigreerde naar de Verenigde Staten en vestigde zich in New York in het Hotel Chelsea. In 1975 werd Forman Amerikaans staatsburger, en in datzelfde jaar brak hij door als regisseur met One Flew Over the Cuckoo’s Nest (5 Oscars.) Het onderdrukkende regime in die film vergeleek hij met het communistische regime in zijn geboorteland. Daarna draaide hij een aantal bekende en met Oscars onderscheiden films zoals Amadeus (1984).

Filmografie:
Laterna magika II/Magic Lantern II (1960), Konkurs/Talent Competition (1963), Kdyby ty muziky nebyly/If Only They Ain’t Had Them Bands (1963), Cerný Petr/Peter and Pavla (1964), Lásky jedné plavovlásky/The Loves of a Blonde (1965), Dobre placená procházka (1966, TV), Horí, má panenko/The Firemen’s Ball (1967), Taking Off (1971), I Miss Sonia Henie (1971), Visions of Eight (1973, segment The Decathlon), One Flew over the Cuckoo’s Nest (1975), Hair (1979), Ragtime (1981), Amadeus (1984), Valmont (1989), The People vs. Larry Flynt (1996), Man on the Moon (1999), Goya’s Ghosts (2006), Dobre placená procházka/A Walk Worthwhile (2009)

HORI MA PANENKO - THE FIREMEN'S BALL HORI MA PANENKO - THE FIREMEN'S BALL HORI MA PANENKO - THE FIREMEN'S BALL HORI MA PANENKO - THE FIREMEN'S BALL HORI MA PANENKO - THE FIREMEN'S BALL

De pers over HORI MA PANENKO – THE FIREMEN’S BALL

In 1967, the year before Soviet tanks rampaged through Czechoslovakia, the Czech director Milos Forman subtly, scathingly used the premise of a quaint provincial party to mock the Party.
New Yorker

With Loves of a Blonde, it’s the best work Forman’s done, rooted in a social reality that has eluded him in his American projects.
Chicago Reader

A lively, brimming comedy on human conduct and smalltown life.
Variety

I cannot remember the last time I laughed so hard that I cried, but I did for The Firemen’s Ball, and more than once.
Cinemania

0

Begin met typen en druk op enter om te zoeken