Heinrich Faust is constant op zoek naar kennis, naar verlichting. Hij zoekt naar de plaats in het lichaam waar de ziel van de mens zetelt en wil begrijpen hoe de natuur en de kosmos in elkaar steken. De ontmoeting met een obscure vervorming van Mephistofeles, Mauricius, die als een woekeraar door de stad struint en geen enkele moeite heeft met het zich toe-eigenen van objecten, het staren naar badende vrouwen en het ophitsen van dronken kroeggangers, trekt de dokter uit zijn kleine wereld. Faust wordt door hem rondgeleid langs de schemerige plaatsen van het middeleeuwse stadje en in het badhuis raakt hij betoverd en geobsedeerd door de totale- onschuld-uitstralende Margarete. In de kroeg raken ze betrokken bij een vechtpartij en forceert Mauricius de moord op de broer van Margarete.

Faust’s begeerte neemt het roer over en hij tekent met zijn bloed een contract om in ruil voor zijn ziel een nacht met haar te kunnen doorbrengen. Maar door te leven op tijd die niet van hemzelf is, worden de geesten van de Dood aangetrokken en wordt hij geharnast om de strijd aan te gaan in een niemandsland.

De film is een hallucinerend drama, in prachtige decors, gevuld met humoristisch gefilosofeer, semi-wetenschappelijke experimenten, negentiende-eeuwse, soms extravagante, kostuums en sprookjesachtige vervormingen in Sokurov-eske fotografie.
De film lijkt in het begin de opening van Murnau’s Faust te volgen door de camera vanuit de wolken op een klein stadje te laten afdalen. Maar de duivelse schaduw van Emile Jannings is hier vervangen door een naakt lichaam dat klaar ligt om ontleedt te worden voor een zoektocht naar de ziel.

De bewerking van Von Goethes beroemde Faust is op een wrange manier één van Sokurovs meest persoonlijke films geworden. In dit vierde deel van zijn visies op wrede grootheden uit de geschiedenis verkoopt de regisseur zijn eigen ziel.
In eerdere films liet hij een trieste, hypochondrische Hitler zien (Moloch; 1999), een bedgekluisterde Lenin onder de plak van de wrede Stalin (Taurus; 2001) en Hirohito wordt geplaagd door de verloren oorlog, of door het verlies van de macht die hij ooit had (the Sun; 2005). Dit laatste is een gemene deler in deze serie. Ze zijn ongelukkig en proberen iets te krijgen, macht en aanzien vooral, en de omstandigheden bieden hen de kans, maar forceren ook hun einde.

In het beroemde verhaal van Von Goethe, dat sinds de verschijning meerdere kunstzinnige verbeeldingen in literatuur, schilderkunst en filmkunst kende, zoekt dokter Faust naar een manier om de hem oogverblindende schoonheid van een vrouw te kunnen bezitten. Door een pact te sluiten met een machtiger figuur en hem zijn ziel te geven streeft hij een onbenoembaar en onvervulbaar verlangen na.

In dit licht bezien is dit vierde deel vooral een film over een nog levende machtsfactor geworden. Om zijn verhaal te kunnen brengen, zijn kunstideaal na te kunnen streven, is de filmkunstenaar een verbond aangegaan met zijn eigen Mephistofeles: Poetin. Hoewel veel hem tegenstaat in deze persoon, is dit wel de machthebber die hem in staat stelt zijn dromen tot werkelijkheid te laten komen

Sokurov is een ongrijpbare en unieke kunstenaar. Zijn films, door hem soms ook elegieën genaamd, vormen poëtische, magische, illusoire, spirituele composities en allusies. Hij is een van de laatsten die zich auteurscineast kan wanen. Terwijl overal de producenten en de commercie de filmindustrie dwingen tot een zichzelf verstikkende amusementsfabricage, wil de eigenzinnige regisseur persoonlijk getinte Kunst creëren. Maar daarvoor stelt hij zijn ziel beschikbaar?

Vanaf 4 oktober 2012 is FAUST te zien in de filmtheaters.

Vanaf 10 september 2013 op DVD verkrijgbaar!

filmposter Faust

Rusland, Duitsland; 2012; kleur; 139 minuten; Dolby 5.1;
Duits gesproken; Nederlands ondertiteld.

Credits

Regisseur:
Acteurs: Johannes Zeiler (Faust), Anton Adassinsky, Isolda Dychauk (Margarete), Georg Friedrich, Hanna Schygulla, Antje Lewald, Florian Bruckner, Sigurdur Skulasson
Camera: Bruno Delbonel
Muziek: Andrei Sigle
Montage: Jörg Hauschild
Awards: Winnaar van de Gouden Leeuw van het festival Venetië 2011
Scenario: Alexander Sokurov en Marina Korunova, vrij naar de tragedie van Johann Wolfgang von Goethe
Sound-Design: Makar Akhpashev

Over de regisseur:

Alexander Sokurov werd geboren in Podorvikha, Rusland (Siberië/SovjetUnie) in 1951. Hij studeerde Geschiedenis aan de Gorky universiteit. Tijdens zijn studie ging hij werken voor een televisiestation in Gorky. Op zijn negentiende produceerde hij zijn eerste tv-show.
Van 1975 tot 1979 studeerde hij aan de afdeling Regie van de V GIK in Moskou.
Met zijn eerste film oogstte hij de lof van Andrej Tarkovsky en kreeg hij enkele onderscheidingen op festivals. In 1980 ging hij werken bij de filmstudio Lenfilm en bij de Leningrad studio voor documentaire-films.
Alexander Sokurov doet naast de regie meestal ook het scenario en het camerawerk. Hij ontving vele Russische en internationale prijzen: FIPRESCI award, Tarkovsky Award, Freedom Award (opgezet door Andrej Wajda) en de gouden leeuw van Venetië.

De pers over FAUST

0

Begin met typen en druk op enter om te zoeken