Pierre-Paul Daoust, een intellectueel met een graad in de filosofie, werkt noodgedwongen als bezorger. Op een dag is hij tijdens zijn werk getuige van een gewapende overval die vreselijk uit de hand loopt: op de grond liggen twee doden èn twee tassen gevuld met miljoenen dollars. Pierre-Paul wordt geconfronteerd met een dilemma: ongezien met lege handen, of ongezien met het geld er vandoor gaan?

Met The Fall of the American Empire voltooit Arcand een soort van informele trilogie die diep in de westerse samenleving, haar waarden en haar zeden doordringt. De film behandelt het concept ‘geld’: wat het betekent, hoe het wordt gebruikt, welke waarde het heeft in onze wereld en wat het mensen kan aandoen. Hoofdpersoon is Pierre-Paul (Alexandre Landry), een 36-jarige filosoof die voor een koeriersbedrijf werkt, een baan waar hij volgens hem zelf te goed voor is. Eén enkele gebeurtenis verandert het leven van Pierre-Paul: hij komt in het bezit van heel veel geld. Dit geld kan hem de levensstijl geven die hij wil, maar kan ook leiden tot problemen, namelijk in de vorm van verwikkelingen met zowel de politie als de criminele onderwereld. De beslissingen van Pierre-Paul nemen hem mee op een onwaarschijnlijke reis waarbij hij al zijn verstand en creativiteit nodig heeft om zijn verschillende achtervolgers te verslaan, waaronder twee nogal verschillende vrouwen: een jonge prostituee die hem kan bevrijden, en een jonge agente die hem achter de tralies kan zetten. De film verandert gaandeweg in een subtiel onderzoek naar de hedendaagse maatschappij. Marcus Aurelius speelt met Rousseau en Machiavelli in deze geestige en sardonische satire.

Vanaf 30 mei 2019 is FALL OF THE AMERICAN EMPIRE, the te zien in de filmtheaters:
EYE Amsterdam - De Filmhallen Amsterdam - Rialto Filmtheater Amsterdam - Filmhuis Den Haag - Cinerama Rotterdam - Louis Hartlooper Complex Utrecht - Filmhuis Alkmaar - O42 Nijmegen - Focus Filmtheater Arnhem - Groninger Forum - Gigant Apeldoorn - Filmhuis Gouda - Filmschuur Haarlem - Concordia Enschede - Lumière Maastricht - Natlab Eindhoven - Verkadefabriek Den Bosch - Filmhuis De keizer Deventer

Fall of the American Empire, the

Canada; 2018; kleur; 127 minuten; Frans/Engels gesproken; Nederlands ondertiteld.

Credits

Regisseur:
Acteurs: Alexandre Landry, Maripier Morin, Rémy Girard, Louis Morissette, Maxim Roy, Pierre Curzi, Vincent Leclerc
Productie: Cinémaginaire
Camera: Van Royko
Montage: Arthur Tarnowski
Awards: FIPRESCI prijs, Valladolid International Film festival 2018
Scenario: Denys Arcand
Sound-Design: Martin Desmarais, Louis Gignac

Over de regisseur:

Denys Arcand werd in 1941 geboren in Deschambault, Quebec-Canada. Hij studeerde geschiedenis aan de universiteit van Montreal, voordat hij in de jaren ’60 films begon te maken. Hij brak door in het buitenland met de film Le Déclin de l’empire Américan (1986) over een groep vrienden uit de generatie van mei ’68. Met de opvolger Les Invasions Barbarares (2003) won hij de Oscar voor Beste Buitenlandse Film. Met Jésus de Montréal (1989), won hij de Juryprijs in Cannes.

 

FALL OF THE AMERICAN EMPIRE, the FALL OF THE AMERICAN EMPIRE, the FALL OF THE AMERICAN EMPIRE, the FALL OF THE AMERICAN EMPIRE, the FALL OF THE AMERICAN EMPIRE, the FALL OF THE AMERICAN EMPIRE, the FALL OF THE AMERICAN EMPIRE, the FALL OF THE AMERICAN EMPIRE, the FALL OF THE AMERICAN EMPIRE, the FALL OF THE AMERICAN EMPIRE, the

De pers over FALL OF THE AMERICAN EMPIRE, the

De NL pers:
4 ★★★★VPRO Cinema:
“Een vermakelijk fris Robin Hood-verhaal met Woody Allen-achtige dialogen.”

4 ★★★★ NRC Handelsblad:
“Wat-als-fantasieën in geslaagde misdaadkomedie.”

3 ★★★ Trouw:
“Satire over een filosoof die net iets slimmer is dan de rest.”

3 ★★★ De Volkskrant:
“Arcand fileert met sardonisch genoegen onze idiote omgang met geld.”

De Filmkrant:
“Deze Canadese satire toont hoe alles gekapitaliseerd wordt, zelfs oprechte gulheid.”

De buitenlandse pers:
A richly amusing rumination on the excesses and amorality of capitalism that plays like an ingeniously contrived mashup of film noir melodrama and Ealing Studios comedy.
Variety

A sardonic, solidly entertaining fusion of crime caper and state of the nation rumination that should find favour with arthouse audiences who have remained loyal to Arcand through the years.
Screen International

While the film’s lengthy running time is certainly pushing things, The Fall of the American Empire breezes by on wit, strong characters, and the strength of the film’s overall concept.
The Gate

0

Begin met typen en druk op enter om te zoeken