1930. Hermann Hermann, een uit Rusland gevluchte chocoladefabrikant van joodse komaf, woont met zijn vrouw in Berlijn. Naast een midlife-crisis, lijdt hij aan een soort paranoïde schizofrenie: hij komt steeds zichzelf tegen, ziet zich door zichzelf geobserveerd en raakt op de rand van een geestelijke crisis. Zijn kind-vrouwtje Lydia heeft een buitenechtelijke relatie met haar ‘neef’, zijn bedrijf is bijna failliet en de Nationaal Socialisten zijn in opmars. Wanneer hij tijdens een zakenreis Felix Weber ontmoet, een zwerver die sprekend op hem zou lijken, ontstaat het idee om zich radicaal van zijn nachtmerries en verleden te ontdoen. Voor zijn – naar eigen zeggen – ‘reis naar het licht’ – bedenkt hij een krankzinnig plan.

Voor zijn 31ste film kon Rainer Werner Fassbinder op een ruim budget met Hollywood-allures rekenen, want met Despair zou hij zijn internationale doorbraak gaan maken. Dit leverde ook een internationale cast op, aangevoerd door Dirk Bogarde, bekend van The Damned (1969) en Death in Venice (1971). De film ging in 1978 op het Festival van Cannes in première, maar ondanks de grote bijval van pers en publiek won de film daar geen prijs. Dit werd in Duitsland in 1978 goed gemaakt met drie German Film Awards, o.a. voor Beste Regie en Beste Camera

Dirk Bogarde (1921-1999) domineert het scherm op onnavolgbare wijze en levert een complexe en tegelijkertijd onderkoelde performance af. Hij beweerde achteraf dat Despair niet alleen een belangrijke stap in zijn carrière was maar dat hij in de film zijn beste acteerprestatie ooit leverde. Despair was zijn laatste grote filmrol.

Vanaf 17 juli 2014 is DESPAIR te zien in de filmtheaters.

Vanaf 3 februari 2015 op DVD verkrijgbaar!

filmposter despair

(West-) Duitsland; 1978; kleur; 119 minuten; Stereo;
Engels gesproken; Nederlands ondertiteld.

Credits

Regisseur:
Acteurs: Dirk Bogarde, Andréa Ferréol, Klaus Löwitsch, Volker Spengler, Ingrid Caven
Productie: Bavaria Film
Camera: Michael Ballhaus
Muziek: Peer Raben
Montage: R.W. Fassbinder & Juliane Lorenz
Scenario: Tom Stoppard, naar de gelijknamige roman van Vladimir Nabokov
Sound-Design: Milan Bor

Over de regisseur:

Rainer Werner Fassbinder (Bad Wörishofen, 31 mei 1945 – München, 10 juni 1982) staat bekend als meest productieve filmmaker aller tijden. In zijn carrière die slechts 14 jaar duurde, maakte hij 44 films, waaronder een televisieserie van 38 delen, en 4 korte films. Hij schreef hij 26 toneelstukken, en verleende zijn medewerking aan talloze films en toneelstukken van anderen.
Van de meeste van zijn films deed Fassbinder zelf de regie, het scenario, de productie, de montage, het decor- en kostuumontwerp, en hij nam ook vaak een rolletje voor zijn rekening.

Contact Film zal in 2015 ook Ich will doch nur, daß ihr mich liebt (1975) in de filmtheaters uitbrengen.

PRIJZEN:
o.a. Gouden Beer voor Die Sehnsucht der Veronika Voss in 1982; Gouden Palm-nominatie voor Angst Essen Seele Auf in 1974 en Despair in 1978; prijs voor beste regisseur op het Duits Filmfestival voor Warum Laüft Herr R. Amok in 1971, voor Despair in 1978 en voor Die Ehe der Maria Braun in 1979.

FILMOGRAFIE:
This Night (1966) short
Der Stadtstreicher (1966) short
Das kleine Chaos (1967) short
Liebe ist kälter als der Tod (1969)
Katzelmacher (1969)
Götter der Pest (1969)
Warum läuft Herr R. Amok? (1969)
Rio das Mortes (1970)
Das Kaffeehaus (1970)
Whity (1970)
Die Niklashauser Fart (1970)
Der Amerikanische Soldat(1970)
Warnung vor einer heiligen Nutte (1970)
Pioniere in Ingolstadt (1970)
Händler der vier Jahreszeiten (1971)
Wildwechsel (1972)
Die bitteren Tränen der Petra von Kant (1972)
Acht Stunden sind kein Tag (5 delen) (1972)
Bremer Freiheit (1972)
Welt am Draht (2 delen)(1973)
Nora Helmer (1973)
Angst essen Seele auf (1973) (Alle Turken heten Ali)
Martha (1973)
Fontane Effi Briest (1973)
Faustrecht der Freiheit (1974)
Wie ein Vogel auf dem Draht (1974)
Mutter Küsters’ Fahrt zum Himmel (1975)
Angst vor der Angst (1975)
Ich will doch nur, daß ihr mich liebt (1975)
Satansbraten (1976)
Chinesisches Roulette (1976)
Bolwieser (2 delen voor TV) (1976)
Frauen in New York (1977)
Despair – eine Reise ins Licht (1977)
Deutschland im Herbst (1977)
Die Ehe der Maria Braun (1978)
In einem Jahr mit 13 Monden (1978)
Die dritte Generation (1978-1979)
Berlin Alexanderplatz (1980) (14-delige tv-reeks)
Lili Marleen (1980)
Theater in Trance (1981)
Lola (1981)
Die Sehnsucht der Veronika Voss (1982)
Querelle(1982)

DESPAIR DESPAIR DESPAIR DESPAIR DESPAIR DESPAIR DESPAIR DESPAIR

De pers over DESPAIR

Acteur “Dirk Bogarde schittert in elke scherf, glinstering en reflectie in deze veelal via spiegels en doorkijkjes gedraaide psychothriller (…) Doordat de jaren zeventig veel meer experimenteerdrift toelieten, laat het genie van Fassbinder zich ook anno nu moeilijk temmen. Hij is letterlijk onnavolgbaar.”
(NRC Handelsblad ****)

“De film heeft het karakter van een barokke, in art deco, duisternis, cacao en glas opgetrokken nachtmerrie. En terwijl Hermann verder wegzakt in zijn labyrinth, blijft Dirk Bogarde hem vertolken met de wufte air van een aristocratische gek. Het herontdekken waard.”
(De Volkskrant ***)

“Dirk Bogarde, het Britse acteurskanon dat in elke wanhopige blik de rijke geschiedenis aan Visconti-films laat doorklinken, is de chocoladefabrikant die zich spiegelt aan een zwerver (…) Dat laatste maakt Despair tot zo’n pakkend psychologisch drama.”
(groot artikel in Trouw van 16 juli jl., over Dubbelgangers op het Witte Doek)

“Despair is een even bizar als geniaal melodramatisch psychodrama (…) een verrassend actuele film, die een nieuw licht werpt op de vraag wie wij zijn. In relatie tot onszelf en de ander.”
(De Filmkrant****)

“Het veel te vroege heengaan van Fassbinder betekent niet dat de filmmaker uit het oog verloren moet worden, eerder is het een goede reden om zijn oeuvre blijvend te omarmen. Despair vormt daarin een uitstekende kennismaking.”
(Cinemagazine ****½)

“Despair is duister en verontrustend. Maar dankzij Dirk Bogardes meesterlijk ironische spel ook zwartkomisch en elegant.”
(Preview Magazine)

“…Fassbinder’s elegant, comic, purposely precious film version [of Nabokov’s book] adapted by the playwright Tom Stoppard, who has been inspired Nabokov to attain new heights of splendid lunacy, and acted by Dirk Bogarde, who gives one of the wittiest performances of his entire career…”
Vincent Canby, New York Times

”…Dominated by an intellectual, puzzle-making mood…”
Richard Combs, Sight and Sound

”An unlikely meeting of two radically different sensibilities, Fassbinder’s 1978 film transforms Nabokov’s arch 1934 pastiche of Dostoevsky and dime-store mysteries to his own ends….Oddly affecting.”
Film Comment Staff, Film Comment

”[I]f ever there was a supergroup film it was DESPAIR….What collected fame!”
Sight and Sound Critic, Sight and Sound

0

Begin met typen en druk op enter om te zoeken