Gedurende drie jaar volgde Freddy Mouchard pelgrims op hun route naar Santiago de Compostella. COMPOSTELLA is een spirituele film, de religieuze dogma’s voorbij.

De beleving van de tocht is voor iedereen verschillend. Maar iedere pelgrim moet zijn of haar fysieke en geestelijke grenzen opzoeken, ongeacht leeftijd, sociale achtergrond en geloofsovertuiging. Er volgt een confrontatie met zichzelf.
De Compostella-bedevaart is een ervaring die ieder jaar meer en meer pelgrims trekt. De tocht is fysiek zwaar, maar is vooral een aanslag op de geestelijke vermogens.
De regisseur volgde drie jaar lang een aantal pelgrims over de “Saint-Jacques de Compostelle”. Iedere étappe legt een nieuw, ander ritme op. Nieuwe inzichten worden geboren. Door het repetitieve contact met de natuur, de elementen en andere pelgrims wordt ieder individu op de eigen krachten en tekortkomingen gewezen.
De verandering voltrekt zich geleidelijk en wanneer de reis van de pelgrim uiteindelijk eindigt op Kaap Finisterre en de oude kleren bij de ondergaande zon verbrand zijn, verdwijnt de ‘oude’ mens en verrijst een nieuwe.
De drie jaar lange tocht van de filmmaker begon in Lausanne, Zwitserland. Hij volgde de vier hoofdroutes door Frankrijk om te eindigen op de Camino Francės in Spanje. Hij filmde talrijke landschappen en plaatsen; van de belangrijkste étappes zijn er 75 in de film te zien.

De pelgrimsroute naar Santiago de Compostella (ook wel Sint Jacobsroute of Jacobsweg genoemd) is de pelgrimsroute naar het graf van de apostel Jakobus in Santiago de Compostella in Spanje. De belangrijkste route door Spanje was de Camino Francés, die de voortzetting was van meerdere trajecten komend uit Frankrijk. De Camino Francés was de middeleeuwse verkeersas die in Noord-Spanje loopt van de Pyreneeën naar het graf van Jakobus. Deze route loopt langs de steden Pamplona, Estella, Logroño, Burgos, León, Astorga en Ponferrada. Er zijn ook enige andere secundaire routes van de Pyreneeën naar Santiago. Vanaf alle andere Europese landen lopen eveneens Jacobswegen naar Frankrijk en Spanje (met uitzondering van de Portugese route die uiteraard Frankrijk niet aandoet). De Jacobswegen vormen dus een netwerk van wandelroutes, met Santiago de Compostella als excentrische spin.
De Camino Francés in zijn huidige loop is in de eerste helft van de 11e eeuw ontstaan; er wordt echter aangenomen dat de route al veel ouder is. Al voor Christus was Finisterre het eindpunt van een heidense tocht.

Vanaf 2 juni 2016 is COMPOSTELLA te zien in de filmtheaters.

Vanaf 21 september 2016 op DVD verkrijgbaar!

filmposter compostella

2015; Frankrijk; kleur; 98 minuten; Dolby 5.1;
Frans, Spaans, Engels gesproken; Nederlands ondertiteld.

Credits

Regisseur:
Productie: Betel Films
Camera: Freddy Mouchard
Muziek: Quentin Dujardin, Julie Mondor
Montage: Pascal Daniel
Sound-Design: Samuel Beaucamps

Over de regisseur:

Na zijn filmstudie, realiseerde en produceerde Freddy Mouchard diverse korte fictie-films. Tegenwoordig maakt hij historische documentaires voor regionale en nationale Franse televisie, waarvan een deel ook uitgezonden wordt in Canada. Hij is naast regisseur ook de cameraman van zijn films.

2003 NOTRE HISTOIRE (série de documentaires TV)
2004: JEU DE MEMOIRE (documentaire TV)
2008: SUR LE CHEMIN (documentaire – long métrage)
2014: COMPOSTELLE le chemin de la vie (documentaire – long métrage)

What was your original aim in making this film?
Beyond the notion of physical movement, I wanted to explore the inner journey of those who walk for a long period. Human beings who arrive at the final destination of their pilgrimage are no longer the same as when they first set out. Pilgrims travel the world at their own pace, rediscovering it on their way. They re-engage with the other part of themselves that is often forgotten in today’s way of life.

How did you make this film?
The first year, I set out on the path with a camera, not knowing if I would be able to make a film. I shot images and sequences without trying to create a narrative. I let myself be guided by encounters and events, without wanting to exert any sort of control. I had to curb my ego as a director and allow myself to let go, listen to others and be inspired. My goal was therefore to create a frame of mind in which I could perceive what was there. This film is an offering.

COMPOSTELLA COMPOSTELLA COMPOSTELLA COMPOSTELLA COMPOSTELLA COMPOSTELLA COMPOSTELLA COMPOSTELLA COMPOSTELLA COMPOSTELLA COMPOSTELLA COMPOSTELLA

De pers over COMPOSTELLA

Hij smeedde ze aaneen tot een reisdagboek, gelardeerd met citaten van Rimbaud, Apollinaire en Daumal, de flaneur- en wandeldichters, en liet ze vertellen door meerdere stemmen, terwijl hij in zijn landschappelijke beeldtaal de individuele wandelaar zoveel mogelijk buiten het kader hield…
Al maak je in de bioscoopstoel zoveel moois mee dat je vreest dat het in het echt alleen maar kan tegenvallen.
NRC ****

De voice-overs, opgebouwd uit interviews en voorgelezen stukken reisdagboek zijn soms wat zweverig, maar vaker zijn ze op een prikkelende manier heel praktisch van aard… Met al deze woorden als leidraad weeft Mouchard een complexe, impressionistische vertelling…
Met de veranderingen in de natuur bepaalt de opeenvolging van kapellen, kloosters en kathedralen de sfeer. Het mooist werkt Compostella als die twee worden neergezet in elkaars verlengde, zoals in een beeldrijm tussen een zuilenrij in een kathedraal en de bomen van het omringende bos
PAROOL ***

Losgezongen van de dagelijkse beslommeringen vangt dan een nieuwe werkelijkheid aan, waarin stappende benen het ritme van de dag bepalen. De camera fungeert als reisgenoot; hij beweegt mee met de wandelaar en registreer de gedachten en reflecties van zijn metgezel
HAPPINEZ

In ‘Compostella’ krijgen we een mooi en compleet beeld van wat deze hedendaagse pelgrims beweegt en overkomt…..
Maar bovenal bestaat ‘Compostella’ uit mooie beelden van de natuur en de aantrekkelijke Franse en Spaanse steden die men onderweg tegenkomt. Prachtige vergezichten en sprookjesachtige opnamen in bossen waar het zonlicht vlekken maakt op de mossige paden worden afgewisseld met laat in de namiddag of avond opgenomen beelden met de daarbij horende roodgekleurde luchten en van wandelaars die we in voice-over horen.
Cinemagazine ***

0

Begin met typen en druk op enter om te zoeken