“Als ik een foto van je neem, dan word je een ander mens.” Claire, gespeeld door Isabelle Huppert, zegt het met een zeker aplomb en met een polaroidcamera in de aanslag is dat precies wat ze doet: ingrijpen in de werkelijkheid door ze te fotograferen.
Wie anders dan de onvergelijkbare Zuid-Koreaanse regisseur Hong Sangsoo kan dit bedenken? Isabelle Huppert incarneert Claire met luchthartige ironie. De Parisienne is tijdens het filmfestival in Cannes beland – Hong blijft ver van glamour en glitter – en ontmoet er zowel een gekrenkte Zuid-Koreaanse (Min-hee Kim uit o.a. ‘The Handmaiden’) als een mysterieuze regisseur. Het leidt tot tragikomische mijmeringen over leven, liefde en de kracht van cinema. Hong Sangsoo heeft nooit onder stoelen of banken gestoken dat de Franse nouvelle-vagueregisseur Éric Rohmer een inspiratiebron is: de titel ‘Claire’s Camera’ verwijst naar Rohmers ‘Le Genou de Claire’.

Vanaf 18 juli 2019 is CLAIRE’S CAMERA te zien in de filmtheaters.

filmaffiche claire's camera

Zuid-Korea; 2018; kleur; 69 minuten; Dolby 5.1;
Frans, Engels gesproken; Nederlands ondertiteld.

Credits

Regisseur:
Acteurs: Isabelle Huppert, Kim Minhee Chang Mihee, Jung Jinyoung Yoon Heesun, Lee Wanmin, Kang Taeu Mark Peranson, Shahira Fahmy
Productie: Finecut Co.
Camera: Lee Jinkeun
Muziek: Dalpalan
Montage: Hahm Sungwon
Scenario: Hong Sangsoo
Sound-Design: Kim Mir

Over de regisseur:

Hong Sang-soo (1960, Seoul) studeerde film aan de Chungang Universiteit waarna diploma’s volgden van het California College of Arts and Crafts en het Art Institute of Chicago. Zijn debuutfilm THE DAY A PIG FELL INTO THE WELL uit 1996 werd alom geprezen en onderscheiden. In de elf films die daarna in rap tempo volgden, toont Hong zich een groot onderzoeker van de verborgen complexiteit van zijn filmkarakters. Favoriete thema’s zijn seksuele frustraties, sociale onkunde en het egoïsme van de Koreaanse man. Hong bezit een zeer eigen filmtaal en is een van de meest gevestigde filmauteurs binnen de Koreaanse cinema. Filmografie:

1996: THE DAY A PIG FELL INTO A WELL (Tiger Award, 26th International Film Festival Rotterdam)
1998: THE POWER OF KANGWON PROVINCE (Un Certain Regard, 51st Cannes Film Festival)
2000: VIRGIN STRIPPED BARE BY HER BACHELORS (Un Certain Regard, 53rd Cannes Film Festival)
2002: TURNING GATE (40th New York Film Festival)
2004: WOMAN IS THE FUTURE OF MAN (Competition 57th Cannes Film Festival)
2005: A TALE OF CINEMA (Competition 58th Cannes Film Festival)
2006: WOMAN ON THE BEACH (Panorama 57th Berlinale)
2008: NIGHT AND DAY (Competition 58th Berlinale)
2009: LIKE YOU KNOW IT ALL (Director’s Fortnight, 62nd Cannes Film Festival)
2010: HAHAHA (Prix Un Certain Regard, 63rd Cannes Film Festival)
2010: OKI’S MOVIE (Orizzonti Closing, 67th Venice Film Festival)
2011: THE DAY HE ARRIVES (Un Certain Regards, 64th Cannes Film Festival
2012: IN ANOTHER COUNTRY
2013: NOBODY’S DAUGHTER HAEWON
2013: OUR SUNHI
2014: HILL OF FREEDOM
2015: RIGHT NOW, WRONG THEN
2016: YOURSELF AND YOURS
2017: THE DAY AFTER
2017: CLAIRE’S CAMERA
2017: ON THE BEACH AT NIGHT ALONE
2018: GRASS
2018: HOTEL BY THE RIVER

CLAIRE'S CAMERA CLAIRE'S CAMERA CLAIRE'S CAMERA CLAIRE'S CAMERA CLAIRE'S CAMERA CLAIRE'S CAMERA CLAIRE'S CAMERA CLAIRE'S CAMERA CLAIRE'S CAMERA CLAIRE'S CAMERA

De pers over CLAIRE’S CAMERA

At 69 minutes, “Claire’s Camera”…is among Hong’s shortest movies. But it feels complete, just the right amount of time to spend part of a weekend at Cannes with some charmingly dysfunctional people.
San Francisco Chronicle

“Claire’s Camera” runs 68 minutes and is as slender and unassuming, in its own way, as a Polaroid. But you may emerge from it not feeling like quite the same person, either.
Los Angeles Times

Claire’s Camera is, like many of Hong’s best comedies before it, amusing without necessarily being laugh-out-loud funny.
RogerEbert. com

0

Begin met typen en druk op enter om te zoeken