Zehra en Olgun brengen het grootste deel van hun jonge leven werkend door in een wegrestaurant aan een afgelegen provinciale weg. Alles in hun omgeving lijkt van voorbijgaande aard; het ooit belangrijke industrieterrein ligt er verlaten bij en de meeste arbeiders werkeloos vertrokken naar de grote stad. Maar Zehra, Olgun en hun vrienden zijn achtergebleven, gevangen tussen het verleden en een onzekere toekomst. Zehra droomt ervan dat de liefde haar weg zal voeren van haar saaie baantje en haar strenge, conservatieve moeder thuis. Ze raakt in de ban van de veel oudere vrachtwagenchauffeur Mahur. Terwijl haar verlangen naar hem uitmondt in een eerste tragische liefde, raakt de opstandige Olgun steeds meer gefrustreerd door zijn onbeantwoorde liefde voor Zehra en zijn belabberde thuissituatie, veroorzaakt door zijn alcoholische vader.

Vanaf 23 oktober 2014 is ARAF te zien in de filmtheaters.

Vanaf 6 augustus 2030 op DVD verkrijgbaar!

filmposter Araf

kleur; Dolby 5.1;
Turks gesproken; Nederlands ondertiteld.

Credits

Regisseur:
Acteurs: Özcan Deniz, Neslihan Atagül, Baris Hacihan, Ilgaz Kocatürk, Nihal Yalçin
Productie: Ustaoglu Film/ CPD France/ The Match Factory
Camera: Michael Hammon
Muziek: Marc Marder
Montage: Mathilde Muyard
Awards: Sofia International Film Festival 2013: Beste Balkan Film, Tokyo International Film Festival 2012: Beste Actrice, Mooov Festival Belgie 2013: Prijs van de Jongerenjury.
Scenario: Yeşim Ustaoğlu
Sound-Design: Sylvain Malbrant

Over de regisseur:

Na een reeks – onderscheiden – korte films, maakte Yeşim Ustaoğlu (Turkije 1960) in 1994 haar speelfilmdebuut The Trace (Iz). Met Journey to the Sun (Gunese Yolculuk, 1999) kreeg ze internationale erkenning: geselecteerd voor o.a. de competitie van het Berlijnse Filmfestival en daar onderscheiden met twee prijzen. Haar derde film, Waiting for the Clouds (Bulutlari Beklerken, 2003) won een prijs op het Sundance Film Festival, haar voorlaatste film Pandora’s Box (Pandora’nin Kutusu, 2008) ontving de Prijs voor Beste Film en Beste Actrice van het Filmfestival in San Sebastian.

ARAF ARAF ARAF ARAF ARAF ARAF ARAF

De pers over ARAF

“Ustaoglu heeft het sociale drame in fraaie poëtisch-realistische beelden gegoten van besneeuwde wegen en landschappen” (…) “We zouden het bijna vergeten door het esoterische werk van Nuri Bilge Ceylan, maar er bestaat ook een Turkije waarin het nìet draait om abstracte intellectuele gesprekken, maar om overleven.”
(Het Parool ****)

“Oogstrelende film” (…) “Knagende verontrusting met gruwelijke climax in mooi gefilmde neerwaartse spiraal.”
(De Volkskrant ****)

“Filmmomenten die daarna op je netvlies gebrand staan.”
(NRC Handelsblad ****)

“Vergeleken bij Araf is Winter Sleep een film voor watjes. Voor mensen die bij de haard schuilen, terwijl anderen werken. De kleine luiden die Ustaoglu’s ‘vagevuur’ (de betekenis van de titel in het Turks) bevolken zouden waarschijnlijk veel meer op Tsjechovs sympathie hebben mogen rekenen.”
(De Filmkrant ****)

“Neslihan Atagul’s ingehouden spel maakt de traumatische ervaringen van Zehra paradoxaal genoeg des te indringender. En zo schuilt ook in haar kwetsbaarheid haar kracht.”
(De Telegraaf ***)

“Op haar gebruikelijke ‘show don’t tell’ manier legt één van de belangrijkste vrouwelijke regisseurs van Turkije bloot hoe moeilijk de situatie van de (vrouwelijke) jeugd in haar land nog altijd is. Maar de hoop blijft…”
(Cinemagazine.nl ***½)

Interview met Yesim Ustaoglu door Cinemagazine.nl:
http://cinemagazine.nl/interview-yesim-ustaoglu-araf/

Interview met Yesim Ustaoglu door Biosagenda.nl:
http://www.biosagenda.nl/nieuws_-wat-is-de-waarde-van-het-moderne-leven-_4803.html

“Ustaoglu’s great gift is her extraordinary command of the camera, which creates resonant images that blend countryside, village and landscape into rich visual emotions, aided by Hammon’s very fine crystal clear images and Marc Marder’s lyrical score.”
(Hollywood Reporter)

“Araf” deserves such recognition from the audience because it is a clear-eyed and utterly unflinching look at oppression in Turkish society, as suffered by perhaps its most helpless denizens: young adults.”
(www.criticspeak.com)

“Ustaoglu has chosen a bold theme, which she develops with excruciating, drawn-out realism. There are surprises. Things seem depressing, yet there’s almost a feel-good ending: the outcome for the young woman, Zehra and her disenchanted beau Olgun is still hanging “somewhere in between” — and the Turkish word araf means limbo, or even purgatory — but the lovely classical Turkish orchestral piece that accompanies the closing credits is full of warmth and hope.”
(Filckfest.co.uk)

“It is a story that is full of hope for the future. Yes, it deals with serious issues, but there is closure. For those who appreciate simple, quality photography and the imaginative and expressive use of the camera, it is a fine way to spend a blustery fall or winter afternoon.”
(www.monstersandcritics.com)

0

Begin met typen en druk op enter om te zoeken