Oekraïne, 1941: een Joods meisje komt tot bewustzijn onder een zwarte laag aarde. Close-ups van melkwitte lichaamsdelen verraden dat ze in een massagraf ligt. In al hun gruwelijkheid zijn de beelden van een grote schoonheid. Ingetogen en empathisch vertelt regisseur Aleksei Fedorchenko (Silent Souls, 2010; Angels of Revolution, 2014) het waargebeurde verhaal van de zesjarige Anna, die vanuit haar schuilplaats in een door de nazi’s overgenomen gebouw de oorlog aan zich voorbij ziet trekken. De waakhond op het erf maakt haar tot gevangene; het  gevaar ontdekt te worden ligt voortdurend op de loer.

Haar vindingrijkheid, de kleinigheden die de naar verloop van tijd wisselende bezoekers achterlaten en de schatten die ze in de  aangrenzende ruimtes vindt, evenals de herinneringen aan haar familie en opvoeding, helpen haar te overleven en leveren tegelijk enkele absurdistische, theatrale momenten op.

Deze ode aan de veerkracht en vindingrijkheid van een kind wordt volledig gedragen door de fenomenale kindactrice Marta Kozlova.

DIRECTOR’S STATEMENT
A little Jewish girl and the Second World War. One and only hero. Cinematic space is limited to the insides of a fireplace, and the geography of events is limited to the classroom of a village school that had been turned into a Nazi commandant’s office. Inside the fireplace the girl finds a safe place where she makes a nest for herself. A home. Outside is an insane world of adults. We see it’s reflection in a bubbly amalgam on the old mirror. This is the story of survival and victory. Robinson Crusoe had it easier: he was an adult, he wasn’t alone, and he had a whole island for himself. Anna is six years old, no one is there to help her, and there is only a small chance of finding food at the commandant’s office. Thirst and hunger are a constant in Anna’s life. There are no flashbacks in the film because the past is dead. There is no future. There is only the present. Only what happens now is significant. The film isn’t black and white. Anna is a child and so there are many bright colours around her. The walls of the old school are blue and green. In the classroom there is a lot of red. On set there are many authentic Soviet school objects from the 30s and 40s. The soundscape of the film is diverse, there are dialogues from the Commandant’s office workers: Germans, Ukrainians, Russians. Also present are voices of soldiers: Germans, Frenchmen, Hungarians, Romanians. The German radio plays the propaganda programs and music. Neither the viewer nor Anna can understand it all but it makes no difference. What matters is located inside the fireplace, in the world of Anna. Her beautiful world is reaching further and further and soon it will encompass the entire planet Earth – and Anna will win the World War.
Aleksey Fedorchenko

Vanaf 2 mei 2019 is ANNA’S WAR te zien in de filmtheaters:
EYE, Amsterdam - Rialto Filmtheater, Amsterdam - De Filmhallen, Amsterdam - Filmhuis Den Haag - Louis Hartlooper Complex Utrecht - O42 Nijmegen - Focus Filmtheater Arnhem - Lumiere Cinema Maastricht - Groninger Forum - Gigant Apeldoorn - Natlab Eindhoven - De Lieve Vrouw Amersfoort - Filmtheater Hilversum - Filmschuur Haarlem - De Spiegel, Heerlen - Luxor Zutphen - Slieker Film Leeuwarden - Filmhuis Alkmaar - Filmhuis Bussum - Fraterhuis Zwolle - De Verkadefabriek Den Bosch - De Gruitpoort Doetinchem - Movie W, Wageningen - Lantaren Venster Rotterdam - Lumen Delft - De Keizer Deventer - Concordia Cinema Enschede

Rusland; 2018; kleur; 75 minuten; Russisch, Oekraïens, Duits gesproken; Nederlands ondertiteld.

Credits

Regisseur:
Acteurs: Marta Kozlova, Ilya Belov, Sergey Fedorov, Konstantin Itunin
Productie: SAGa, Metrafilms, February 29th
Camera: Alisher Khamidkhodzhaev
Montage: Hervé Schneid, Pavel Khanyutin
Awards: Sakhalin International Film Festival 2018: Beste Regie; Sochi Open Russian Film Festival 2018: Special Jury Prize for Marta Kozlova
Scenario: Natalya Meshchaninova, Alexey Fedorchenko

Over de regisseur:

De Russische filmmaker Aleksey Fedorchenko (1966) begon zijn carrière als regisseur van korte documentaires. Zijn First on the Moon (2005) wordt beschouwd als de eerste Russische mockumentary en won in Venetië de Orizzonti Award. Ook Fedorchenko’s kritische speelfilms (Silent Souls uit 2010 en Angels of Revolution uit 2014) zijn veelvuldig genomineerd en bekroond in internationale filmfestivals.

ANNA'S WAR ANNA'S WAR ANNA'S WAR ANNA'S WAR ANNA'S WAR ANNA'S WAR ANNA'S WAR ANNA'S WAR ANNA'S WAR ANNA'S WAR ANNA'S WAR ANNA'S WAR ANNA'S WAR

De pers over ANNA’S WAR

Anna’s War staat in een Russische traditie van betoverende, onthutsende, subjectief gefilmde klassiekers
4**** – NRC

 

lees Cinemagazine – 4****

“The child’s eye view brings a fantastical and sometimes bizarre quality to this lean, urgent story of resourcefulness born of desperation.”
Screen Daily

“This latest feature from Russian writer-director Aleksey Fedorchenko (Silent Souls) is marked by plenty of memorable images and a solid mastery of craft.”
Hollywood Reporter

“Eigenlijk moet je Anna’s War gewoon gaan zien, want na Son of Saul een paar jaar geleden, hakt deze pure oorlogsfilm er ook wel even in.”
De Protagonisten

“Anna’s War doet denken aan Het Dagboek van Anne Frank en Tarkovsky’s De Jeugd van Ivan.”
Filmuforia

“Anna’s War is een intiem en persoonlijk verhaal dat verteld wordt voor miljoenen anderen.”
De Filmrecensent

0

Begin met typen en druk op enter om te zoeken