De titel van de film suggereert een afscheid, maar Jean-Luc Godard begroet ons eigenlijk, met deze stimulerende en speelse meditatie over de wereld en de mogelijkheden van het beeld.

Het idee is simpel:
Een getrouwde vrouw ontmoet een vrijgezel.
Ze bedrijven de liefde, ze maken ruzie, vuisten schieten uit.
Een hond zwerft tussen stad en platteland.
De seizoenen gaan voorbij.
De man en de vrouw ontmoeten elkaar weer.
De hond bevindt zich tussen hen in.
De ander is in de ene,
de ene is in de ander
en ze zijn met drie.
De ex-echtgenoot vernielt alles.
Een tweede film begint;
dezelfde als de eerste,
en toch weer niet.
Van het menselijk ras stappen we over op metaforen.
Dit eindigt in geblaf
en het gehuil van een baby.
(Jean-Luc Godard)

In de tussentijd zagen we personen die praten over o.a. de ondergang van de dollar, over de waarheid in wiskunde en de dood van een roodborstje.

Vanaf 29 januari 2015 is ADIEU AU LANGAGE (3D) te zien in de filmtheaters:
varia

filmposter adieu au langage 3d

Frankrijk; 2014; kleur; 70 minuten; Dolby 5.1;
Frans gesproken; Nederlands ondertiteld.

Credits

Regisseur:
Acteurs: Héloïse Godet, Kamel Abdelli, Richard Chevallier, Zoé Bruneau, Christian Gregori, Jessica Erickson
Productie: Wild Bunch
Camera: Fabrice Aragno
Montage: Jean-Luc Godard
Awards: Jury Prijs en Jury Palm Dog, Cannes Filmfestival 2014
Scenario: Jean-Luc Godard

Over de regisseur:

Jean-Luc Godard werd in 1930 in Parijs geboren in een Frans-Zwitsers bourgeois gezin. De familie keerde tijdens WOII naar Zwitserland terug. In 1949 begon hij aan een studie volkenkunde aan de Sorbonne. In deze periode leerde hij François Truffaut, Jacques Rivette en Eric Rohmer kennen, ze begonnen een filmkrant en Godard werkte mee aan de films van Rivette en Rohmer. Vanaf januari 1952 schreef hij voor Les Cahiers du Cinéma, opgericht door André Bazin.
Zijn eerste lange speelfilm À Bout de Souffle (1959, met Jean-Paul Belmondo en Jean Seberg) speelde een sleutelrol bij het ontstaan van de Nouvelle Vague. Het brak met veel toen heersende conventies en was een groot succes. Dat jaar trouwde hij met actrice Anna Karina, die in veel van zijn films speelde. Het huwelijk duurde tot 1965. Andere successen van zijn hand zijn: Le Mépris (1963, met Brigitte Bardot), Bande à Part (1964) en Alphaville (1965)

Filmografie:
1954: Opération Béton (1954, korte film)
1957: Tous les garçons s’appellent Patrick (korte film)
1958: Charlotte et son Jules (korte film)
1960: À Bout de Souffle
1960: Le Petit Soldat
1961: Une Femme est une Femme
1961: Une Histoire d’eau
1962: Vivre sa Vie
1962: Les Sept Péchés Capitaux (segment La Paresse)
1962: Les Carabiniers
1963: Le Mépris
1964: Les Plus Belles Escroqueries du Monde
1964: Bande à Part
1964: Une Femme Mariée
1965: Alphaville
1965: Pierrot le Fou
1965: Masculin, Féminin
1966: Made in USA
1966: Deux ou trois Choses que je sais d’elle
1967: Le plus Vieux Métier du Monde (segment Anticipation)
1967: La Chinoise
1967: Week-end
1968: Amore e Rabbia
1968: Sympathy for the Devil
1968: Le Gai Savoir
1969: Le Vent d’est
1972: Tout van Bien
1972: Letter to Jane
1975: Numéro Deux
1976: Ici et Ailleurs
1980: Sauve qui peut (La Vie)
1982: Passion
1983: Prénom Carmen
1984: Je Vous saule Marie
1985: Soft and Hard
1985: Détective
1987: Aria (segment Armide)
1987: King Lear
1987: Soigne ta Droite
1988: Puissance de la Parole
1990: Nouvelle Vague
1991: Allemagne Année 90 Neuf Zéro
1993: Hélas pour moi
1995: Godard par Godard
1996: For ever Mozart
1998: Histoire(s) du Cinéma
2001: Éloge de l’Amour
2002: Dans le noir du temps
2004: Notre Musique
2010: Film Socialisme
2014: Adieu au Langage
2014: Ponts de Sarajevo

ADIEU AU LANGAGE (3D) ADIEU AU LANGAGE (3D) ADIEU AU LANGAGE (3D) ADIEU AU LANGAGE (3D) ADIEU AU LANGAGE (3D) ADIEU AU LANGAGE (3D) ADIEU AU LANGAGE (3D) ADIEU AU LANGAGE (3D) ADIEU AU LANGAGE (3D) ADIEU AU LANGAGE (3D) ADIEU AU LANGAGE (3D) ADIEU AU LANGAGE (3D) ADIEU AU LANGAGE (3D) ADIEU AU LANGAGE (3D)

De pers over ADIEU AU LANGAGE (3D)

Adieu au langage sprankelt en knettert van filmische energie. Godard is qua leeftijd de cinéma de papa inmiddels ver voorbij, maar zijn cinéma de grand-père heeft dezelfde frisheid en speelsheid als dat van de jonge Dolan.

” An intoxicating swirl of deep-focus imagery and eye-popping, mind-bending visual layers, would lose much of its potency if stripped from a 3D-format. This is a movie that demands to be seen in 3D or not at all.”
(Variety)

“Laat het maar aan provocateur Godard over om 3D te gebruiken zoals het nooit eerder is gebruikt: voor een beeldcollage die draait om de liefde tussen man en vrouw, en tussen regisseur en hond. Godard laat 3D-beelden magnifiek op elkaar botsen.”
(NRC – “Beste Films in 3D”)

“A characteristically vigorous, playful, mordant commentary on everything from the state of movies to the state of the world from French cinema’s oldest living enfant terrible.”
(Variety)

“Watching it is, I would imagine, as close as we’ll get to being able to be Godard, sitting there thinking, or dreaming. It’s a documentary of a restless mind.”
(RogerEbert.com)

Héloïse Godet over Adieu au langage

0

Begin met typen en druk op enter om te zoeken