MISSING PICTURE, the

14,95

“Er zijn in de wereld zoveel beelden, dat je denkt alles gezien te hebben. Al jaren zoek ik naar een beeld dat ontbreekt. Een foto die tussen 1975 en 1979 gemaakt is, door de Rode Khmer toen zij over Cambodja heersten. Een beeld op zich is natuurlijk geen bewijs van massamoord, maar het geeft stof tot nadenken, om de geschiedenis te reconstrueren.

Vergeefs zocht ik in archieven, in paperassen, op het Cambodjaanse platteland. Ik weet nu dat dat beeld zoek moest zijn, dat ik niet echt zocht. Want wellicht was het banaal, betekenisloos.
Dus maak ik het zelf.
Wat ik u geef is geen beeld of de zoektocht naar één beeld, maar het beeld van een zoektocht. Want dat kan met film.” (Rithy Panh)
Rithy Panh herdenkt in THE MISSING PICTURE zijn kindertijd in Cambodja. Als 13-jarige moest hij met zijn familie slavenarbeid verrichten voor de mannen van Pol Pot. Hij overleefde het als enige van het gezin.

Op 17 april 1975 bezetten de communistische troepen van de Rode Khmer de Cambodjaanse hoofdstad Phnom-Penh. Ze installeerden een dictatuur van angst en meedogenloze onderdrukking. Scholen, banken, horeca-gelegenheden werden gesloten. Burgers werden hun huizen uitgejaagd en ondergebracht in werkkampen, individuen werden letterlijk nummers, martelingen en executies waren de gangbare strafmaat voor iedereen die tegen het partijbeleid inging.

Geen gereconstrueerde interviews met daders en slachtoffers, zoals in Panh’s eerdere films ‘S21: The Khmer Rouge Killing Machine’ en ‘Duch, Master of the Forges of Hell’, waarmee hij zich ontpopte als ’s werelds allereerste filmische chroniqueur van de gruweldaden onder Pol Pot.

Zelfgemaakte klei-figuurtjes van beeldhouwer Sarith Mang, diorama’s en found footage-archiefbeelden zijn de ‘missing pictures’ waarmee Panh verslag doet van zijn jeugd en de ervaringen van zijn familie die werd omgebracht. Hij moet de beelden wel zelf creëren, want behalve de propaganda van de Khmer, zoals georkestreerde documentaires en slecht geacteerde actiescènes die ze gebruikten om hun overwinningen aan het volk te laten zien, is er geen gefilmd materiaal uit die tijd. De Franse voice-over is gebaseerd op teksten uit Panhs boek The Elimination.

Een enkele foto-uitsnede van broers en zussen komt langs, uit een vrolijke tijd voor Pol Pots troepen de hoofdstad binnenvielen met hun pure revolutie. Het begint met puurheid en het eindigt met haat, zegt de stem. Honderden kleifiguurtjes staan bevroren in landschappen waar de camera overheen dwaalt, stille getuigen bij gebrek aan sprekende.

Categorie:

Beschrijving

Als je maar één film kunt zien dit jaar, dan moet dit hem zijn. Cambodjaanse filmmaker haalt persoonlijke herinneringen op aan het schrikbewind van de Rode Khmer, gebruikmakend van poppetjes van klei en archiefbeelden om de taferelen in zijn geheugen uit te beelden. Het resultaat is verbijsterend en magisch. Een meesterwerk.
Mark Moorman (Parool)

“Zijn relaas is onthutsend, zijn stijl sober. De film is intiem en ijzingwekkend.”
NRC/ NRC Next *****

“Deze film met superlatieven aanbevelen zou vals voelen, want grote woorden schieten eigenlijk te kort. The Missing Picture moet simpelweg bekeken en doorleefd worden. Het is een van de essentiële films van onze tijd.”
De Filmkrant *****

Beoordelingen

Er zijn nog geen beoordelingen.

Wees de eerste om “MISSING PICTURE, the” te beoordelen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *