GERHARD RICHTER PAINTING

14,95

Duitsland; 2011; kleur; 97 minuten
Duits gesproken, Nederlands ondertiteld

Regie & scenario: Corinna Belz
Camera: Johann Feindt, Frank Kranstedt
Sound Design: Dominik Schleier
Montage: Stephan Krumbiegel
Productie: Zero One Film

Met: Gerhard Richter, Norbert Ams, Hubert Becker, Sabine Moritz-Richter e.v.a.

Eén van ’s werelds bekendste, bestverkopende en nog levende schilders, de Duitse kunstenaar Gerhard Richter, is al een halve eeuw bezig te experimenteren met talloze technieken en ideeën. Ondanks zijn media-schuwheid werkte hij in 2007 mee aan een korte film van Corinna Belz, “Gerhard Richter’s Window”. Nu is daar de opvolger “Gerhard Richter Painting”, een pakkende documentaire over Richter’s creatieve processen, doorsneden met intieme gesprekken met o.a. zijn medewerkers, zijn Amerikaanse galeriehoudster Marian Goodman, en met unieke archiefbeelden. Te zien is hoe de, ten tijde van de opnamen, 79-jarige Richter een aantal grote, abstracte doeken tot stand brengt, gebruik makend van dikke kwasten en een grote ‘trekplank’ om verf aan te brengen en vervolgens weer laag voor laag weg te schrapen. De hypnotiserende beelden van dit proces van creatie en vervolgens afbraak, maken de film van Corinna Belz tot een kunstwerk op zich.

Gerhard Richter werd in 1932 geboren in Dresden, waar hij opgroeide onder het Nationaal Socialisme, gevolgd door een leven in het communistische Oost Duitsland. Hij bezocht de Kunstacademie van Dresden tussen 1951 en 1956 en werkte daarna een aantal jaren als muurschilder voordat zijn aandacht verschoof naar de Abstracte Expressionistische en Informele (‘kunst zonder vorm’) kunst die hij zag tijdens een bezoek aan West Duitsland.

In 1961, een paar maanden voor de bouw van de Berlijnse Muur, lukte het hem naar Düsseldorf te vluchten. Daar studeerde hij bij de ‘informele’ schilder Karl Otto Götz.
In de vroege jaren ’60 ontmoette en werkte Richer met artiesten als Sigmar Polke, Konrad Fischer-Lueg en Georg Baselitz. Met Polke en Fischer-Lueg richtte hij de groep De Kapitalistische Realisten op
Op de allereerste expositie van de groep in 1963, presenteerde hij zijn ‘foto-schilderijen’ die nog steeds tot zijn bekendste en baanbrekendste werk behoren. Gefascineerd geraakt door de rivaliteit tussen de traditionele schildertechnieken en de verbeelding door de massamedia – als ook de mogelijkheid van ieder medium om de realiteit te vertegenwoordigen en te interpreteren – projecteerde hij gevonden foto’s op canvas, omlijnde de beelden en vervaagde vervolgens de verf met een borstel of trekker.
In 1972 vertegenwoordigde hij Duitsland op de Biennale van Venetië met een serie, “48 Portretten” genaamd: afbeeldingen van intellectuelen die hij uit een ecyclopedie selecteerde. Hoe gevarieerd deze projecten ook waren, pas in 1976 gaf hij voor het eerst de titel “Abstract Schilderij” aan een van zijn werken; voor de honderden abstracte werken die in de dertig jaar daarna volgden, gebruikte hij diverse technieken en gereedschappen om opgestapelde kleurlagen te creëren, compositie schuwend ten faveure van het toeval. Zelf omschreef hij deze werkwijze als volgt: “Als ik een abstract werk schilder, weet ik vantevoren niet hoe het er uit zal zien evenmin als dat ik weet welke kant ik ermee op wil.” Toch is Richter ook blijven werken aan figuratieve schilderijen, inclusief foto-realistische portretten van zijn familieleden, zijn “Candles”-serie uit 1982 en in 1988 “October 18, 1977”, dat gebaseerd was op persfoto’s van de Baader-Meinhof Groep. Gerhard Richter leeft en werkt sinds 1983 in Keulen en werd in 2007 tot ereburger van de stad benoemd. In dat jaar maakte hij voor de beroemde Keulse Kathedraal een nieuw glas-in-loodraam, bestaande uit 11.500 pixelachtige blokjes.
REGISSEUR
Corinna Belz studeerde filosofie, kunstgeschiedenis en mediawetenschappen in Keulen, Zürich en Berlijn. Haar documentaire-oeuvre omvat de films “Life after Microsoft” (2001), “Three Wishes, Three Women, One Year” (2005) en één van de segmenten uit de film “24 Hours Berlin” (2009). In de korte film “Gerhard Richter’s Window” volgt ze de totstandkoming van Richter’s raam in de Kathedraal van Keulen.

AWARDS
German Film Awards 2012: Best Documentary film.
Newport Beach Filmfestival 2012: Achievement Award

IN DE PERS
“Shows us the world’s most famous living painter, who turned 80 in February, at work with greater intimacy than any other film portrait of a contemporary artist provides.”
— Kenneth Baker, San Francisco Chronicle

“Fascinating, even exciting…Mr. Richter communicates a pleasure in work, even at its most laborious.”
— Rachel Saltz, The New York Times

“A stunning experience…bound to draw the attention of the art world everywhere.”
— Dan Fainaru, Screen International

“A gorgeously rendered work of art. Offers fascinating insight…and a mesmerizing survey of [Richter’s] complete oeuvre.”
— Alissa Simon, Variety

“A must-see for followers of contemporary painting…one of the most important living painters shows how he does it.”
— John DeFore, The Hollywood Reporter

“Magnificent and evocative…as close as cinema gets to tracking the impulses and paradoxes of a gifted imagination.”
— Aaron Hillis, Village Voice

“Most exciting of all is the heavy scrape of the giant squeegee Richter draws across the canvas, magically transforming the paint below and thrilling the eye and ear with the near-tactile reality of contact and creation. The film is akin to being in a museum that’s come alive.”
— Nicolas Rapold, Film Comment

Categorie:

Beoordelingen

Er zijn nog geen beoordelingen.

Wees de eerste om “GERHARD RICHTER PAINTING” te beoordelen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *