Prachtige recensies in Nederland en België voor EL ABRAZO DE LA SERPIENTE

In Nieuws

De film is anders dan alles wat je voorheen hebt gezien

Abrazo_10 (Andres Barrientos)web

TROUW ✮✮✮✮✮ – Ronald Rovers
Regisseur Ciro Guerra gebruikt de reizen over de rivier om de effecten van het kolonialisme te tonen. (..) Haarscherpe beelden en een uitstekende geluidsontwerp creëren een levendige jungle die de twee reizigers langzaam naar zich toe trekt en in zich opneemt. Ondanks hun logica en analytisch vermogen weten ze daar geen weerstand aan te bieden, waardoor de toon van de film naar het einde toe iets magisch krijgt.

NRC – Dana Linsen ✮✮✮✮
Het water van de rivier, dat kronkelt als een slang, werkt als een spiegel en een tijdmachine. Onwerkelijke shots waarin alleen het water in overrompelend Cinemascope over het filmdoek golft, en waarin we de weelderige waterige wereld zachtjes omgekeerd voorbij zien varen, laten zien hoe bloeibaar en osmotisch tijd en ervaring zijn. (..) Het is een bad trip natuurlijk. Maar eentje die zo weergaloos is, dat hij met betovering en schoonheid laat zien dat werkelijk inzicht soms met pijn en afschuw over het menselijk oog gepaard moet gaan.

DE VOLKSKRANT – Berend Jan Bockting ✮✮✮✮
El Abrazo de la Serpiente opent een deur naar een andere, nieuwe wereld. Wat je te zien krijgt, is regelrecht ongrijpbaar, maar allesbehalve onbegrijpelijk. Daar maakt Ciro Guerra toverkunst.

abrazo de la serpiente filmstill

DE FILMKRANT – Omar Larabi ✮✮✮✮
Karamakate, gids én moreel kompas, brengt ons dichter bij de natuur, bekeert ons, als het ware. Het voelt als een soort tegengif voor de rationaliteit van de wetenschap — een van de pijlers van beschaving. (..) Die transformerende reis door het oerwoud doet onvermijdelijk denken aan Heart of Darkness (1994) en Apocalypse Now (1979), ook verhalen waarin de ratio de mens verlaat. Toch verschilt Guerra’s invalshoek wezenlijk. Karamakate kan je zien als een ironische allegorie: hij staat voor alles wat wij westerlingen zijn vergeten over onszelf en onze omgeving, doordat we beschaafd denken te zijn.

PAROOL – Joost Broeren ✮✮✮✮
Het resultaat is een complexe en enerverende film, terecht voor een oscar genomineerd, die de kijker aan de kant van Karamakate zet, en de treurnis over zijn uitgestorven volk invoelbaar maakt.

CINEMAGAZINE – Ruby Sanders ✮✮✮✮ 1/2
Guerra houdt met de film niet alleen de Colombiaan een spiegel voor; elke kijker wordt gedwongen op zijn eigen leven en wereldbeeld te reflecteren. Er vormt zich, zonder romantische of gemakzuchtige aannames, een bewustwording, dat ons eigen denken niet de waarheid in pacht heeft. En ook dat mensen met compleet verschillende wereldbeelden, elkaar toch kunnen vinden in medemenselijkheid. Het maakt ‘El abrazo de la serpiente’ tot een historisch, psychologisch en cinematografisch meesterwerk.

VPRO/Cinema.nl – Karin Wolfs ✮✮✮✮
Guerra toont vanuit het perspectief van de oorspronkelijke bewoners het bloedige verleden van de in fraai zwart-wit geschoten jungle. Terechte Oscar-nominatie voor de beste niet-Engelstalige film.

Parool ✮✮✮✮
In Lumineus zwart-wit en met verrassend veel humor verhaalt regisseur Guerra deze tochten langs steeds verontrustendere taferelen naar het ‘heart of darkness’ diep in het regenwoud… Het resultaat is een complexe en enerverende film.

abrazo de la serpiente filmstill

De Morgen
El abrazo de la serpiente, een visueel verbluffende film die evenzeer een ode is aan de natuur en tegelijk een variant op Apocalypse Now. En ook weer niet. Want de film is anders dan alles wat je voorheen hebt gezien. En mede daarom een must.

Focus
l’image est superbe!
Le temps de deux heures de cinéma fascinant, elle nous aura passionnés. Par la constante beauté visuelle, par les échanges intellectuels et humains qui s’y multiplient, par les enjeux aussi qui s’y expriment, et qui gardent une actualité par-delà toute distance historique.

Knack ****
El abrazo de la serpiente is geen film, maar een reis naar een andere wereld. Half waanzinnige droom, half pijnlijke historische werkelijkheid. Het mooie is dat de gewaagde artistieke keuzes en de complexe thematiek dit avontuurlijke requiem voor een verdwijnende wereld niet verlammen. De politieke, historische luciditeit en de drang naar authenticiteit blijken perfect combineerbaar met de opwinding van een psychedelische trip in het onbekende.

Un Grand Moment ****
Optant pour un hypnotique noir et blanc, Giro Guerra nous charme, nous trouble, afin de nous emporter, au-delà du temps et de toute narration. L’approche est d’une fluidité rare semblant faire de la forêt vierge le personnage principal du film.

L’expérience est d’autant plus envoûtante que le caractère sensoriel de la réalisation rompt toute frontière représentationnelle : nous pénétrons l’écran et survolons le fleuve, forts de partager un rêve total et salvateur que le cauchemar ancré par la colonisation ne peut détruire dès lors qu’il sommeille au plus profond de nous.

Standaard ****
Tot voor kort heette dé film over de Amazone Fitzcarraldo, maar Werner Herzog krijgt nu ervan langs door een jonge Colombiaan, Ciro Guerra. De Colombiaanse regisseur toont zich op zijn 35 meester over deze grootse productie. Onderweg trakteert hij op prachtige zwart-witfotografie – met een enkele scène in kleur. Hij laat zijn film meanderen als de rivier, maar houdt je aandacht erbij met al wat de jungle biedt, van slangen tot zombies en gevaarlijke gekken.
Zoals elke spirituele tocht in het oerwoud roept ook deze Heart of darkness op. Het is echter niet zozeer de waanzin die toeneemt met elke bocht van de rivier, als wel de verlichting. Guerra laat ons weer dromen.

abrazo de la serpiente filmstill

Recente berichten