Het speelfilmdebuut van documentairemaker en fotografe Marjoleine Boonstra is een visuele roadmovie door de uitgestrekte steppen van Kirgizië. Kurai Kurai is een mythe in een modern jasje, in een onbekend land waar andere regels gelden. Een land dat gekenmerkt wordt door verlaten landschappen, de wind en vooral de aldoor rollende ‘kurai’: wispelturige steppentuimelaars vol raadselachtige verhalen.

Nadat zijn vriendin Vera hem verteld heeft dat ze zwanger is, en niet weet wie de vader is, gaat Emo op reis. Hij verlaat Vera en de stad, en keert terug naar zijn geboortegrond, het land van de Kurai, om uit te zoeken waar hij vandaan komt en welke richting hij aan zijn leven moet geven. Hij doorkruist het land van zijn moeder, die hem ooit raadselachtige verhalen vertelde over de Kurai. In dit land, met zijn paradoxale driehoek van sneeuw, katoen en zout, gelden andere regels. Onderweg komt Emo bijzondere mensen tegen die, zo ontdekt hij, allemaal één ding gemeen hebben: ze duwen en trekken aan de werkelijkheid totdat die hun past als een tweede huid.

Zoals Sufyani, die op de rug van een kameel al jarenlang op zoek is naar haar verdronken zoon en gelooft dat hij nog in leven is. Of Botagos, chauffeur van een lekkende tankwagen, die het water uit het langzaam droogvallende meer waar hij vroeger in viste, niet kan missen.
De zoektocht en de ontmoetingen leren Emo het leven te nemen zoals het is, en het raadsel van de Kurai te begrijpen. Hij vindt uiteindelijk zichzelf.
In poëtische beelden – die Boonstra’s achtergrond als fotograaf verraden – worden de verhalen verteld die de rondwaaiende Kurai uit alle uithoeken van het land oppikken. Verhalen over mensen, over ongewone veerkracht en over hoe niets is wat het lijkt.

Vanaf 30 april 2015 is KURAI KURAI TALES ON THE WIND te zien in de filmtheaters:
Eye, Amsterdam, Rialto, Amsterdam, Lab 111, Amsterdam, Filmhuis Den Haag, t Hoogt, Utrecht, Focus, Arnhem, Lux, Nijmegen, Lumiere, Maastricht

Vanaf 8 september 2015 op DVD verkrijgbaar!

filmposter kurai kurai

Nederland, Belgie; 2014; kleur; 85 minuten; Dolby 5.1;
Kirgizisch, Russisch gesproken; Nederlands ondertiteld.

Credits

Regisseur:
Acteurs: Talgat Kelimbaev, Tatiana Gorobchenko, Tynar Abdrazaeva
Productie: Volya Films Oy Art
Camera: Goert Giltay
Muziek: Harry de WVit
Montage: Menno Boerema
Awards: Prix Emile Guimet 2015
Scenario: Céline Linssen, gebaseerd op ideeën van Marjoleine Boonstra

Over de regisseur:

Marjoleine Boonstra (ABK Minerva, Groningen / Filmacademie Amsterdam / Binger filminstituut) is werkzaam als fotograaf en regisseur. Naast haar werk voor de Human/Vpro doceert ze aan opleidingen voor Beeldende Kunst, IDFA en coach ze films. Bekende films van haar zijn:
De stilte van Rothko (50′), Keep on stepping (6×4′), Among horses and men (50’/73′), Ongehoord (6×40′), De stad en het verlangen (70′) Robert, Mary and Katrina (40′), Haven (70′), Britanya (40′), Bela, Bela (70′) en Sa Nule (6′). Zij ontving vele prijzen.
Boonstra werkt al 25 samen met Aernout Mik en was zij bij al zijn projecten betrokken als co-regisseur/ cameravrouw. Verder hebben Boonstra en Mik samen projecten geïnitieerd: Honkongoria, Cold and warm bodies, en Plywood dwelling.
Voor meer informatie:www.marboni.nl

Films (Regie en Script):

-De stilte van Rothko, (50′) 2014/ Avro/Tros
-Fresco’s paradijs, (6 x 40′) 2013 Human/Vpro, IDFA
-keep on steppin'(5×4′) 2012
-Among Horses and Men (73′) IDFA 2010 – diverse Filmtheaters 2011
-Pas op voor Dada,(30′) 2011, Joodse omroep
-Ongehoord, (6 x 40′) 2010, BOS
-Plywood dwelling (4 screens, video installatie) (40′) 2009 ism. Aernout Mik
-Irene, een ander leven, (50′) 2009, Human/Vpro
-Witte Sneeuw, (3′) 2008, Christel, (3′) Human/Vpro
-Zonnig Madeira, (50′) 2008, Human/Vpro
-Karel van het Reve, (vier kleinzonen vertellen) (30′) 2007, Human/Vpro
-De stad en het verlangen (Seven New Orleans Sketches) (67′) 2007, (IDFA, Rome)
-A bad dream (12′) 2006,(IFFR, IBFF, Bilbao)
-Robert, Mary en Katrina (42′) 2006 ( IFFR, IBFF, Birds eye)
-Vingers wijzen naar de maan, (29′) BOS
-Shanghai, videoinstallatie (30′)2005 diverse tentoonstellingen,ism. Aernout Mik
-Ironing man, viedeoinstalltie (30′) 2005
-Het sneeuwt vrienden, (50′) 2005, Human /VPRO Nederlandsfilmfestival,
-HAVEN, (70′) 2004, IDFA, Rotterdams filmfestival
-Gadzo, Gadze, (6′) 2004, Rotterdams filmfestival
-Brytania, (4×7′) 2003 Rotterdams filmfestival, Creatail, diverse tentoonstellingen-
-Cold en warm bodies, (8 x 12′), 2002
-BELA, BELA, (70′), IDFA, Cretail, Parijs
-Honkongoria, (7x 10′) 1999 (Van Abbe museum)
-ULAY- in photography, (60′),1997 (Utrechtse filmdagen)
-San Nule,(9′), Human , IDFA
-50 jaar na dato, (50′) 1995, Human
-Vraag en aanbod,(50′) 1995
-APRIL 27, Vote one, vote all, (16′) 1994, HUMAN
-Foreign Nightingale, (56′),1994, Avro, IDFA
-Een koffer van herinnering, (26′) 1994
-Onze man in Kazachstan, (55′) 1993, diverse filmfestivals waaronder IFFR
-Een stem tegen geweld, portret van Max van der Stoel, HUMAN (40′) 1993
-Skinheads, (30′) 1992, Human
-Blue Highway (15′) 1991 reclame film bioscoop
-Paradijs van het vergeten, (55′) 1990, IDFA
-Home away from Home, (30′)1989, KRO
-Merenque, Merenque, (40′) KRO, diverse filmfestivals waaronder IFFR
-Typisch Tupperware, (30′) 1988
-Thermisch water, (30′) 1987
-Vierentwintig, (30′) 1986
-Kosmopolitana, (30′) IFFR
-Pose, (30′) 1984

KURAI KURAI TALES ON THE WIND KURAI KURAI TALES ON THE WIND KURAI KURAI TALES ON THE WIND KURAI KURAI TALES ON THE WIND KURAI KURAI TALES ON THE WIND KURAI KURAI TALES ON THE WIND KURAI KURAI TALES ON THE WIND KURAI KURAI TALES ON THE WIND KURAI KURAI TALES ON THE WIND KURAI KURAI TALES ON THE WIND KURAI KURAI TALES ON THE WIND KURAI KURAI TALES ON THE WIND KURAI KURAI TALES ON THE WIND KURAI KURAI TALES ON THE WIND KURAI KURAI TALES ON THE WIND KURAI KURAI TALES ON THE WIND KURAI KURAI TALES ON THE WIND KURAI KURAI TALES ON THE WIND

De pers over KURAI KURAI TALES ON THE WIND

Van Zoetendaal Publishers geeft het boek “Koeraaj Koeraaj” uit met de foto’s die Boonstra maakte tijdens haar research in Oezbekistan en Céline Linssen schreef hiervoor 13 prachtige verhalen.
Het boek kreeg een zeer lovende recensie in de Volkskrant:
“Wie Koeraaj koeraaj in alle kalmte bekijkt en leest, voelt een moeilijk te definiëren verbondenheid – met de mensen die hij niet ziet, met een onbekend en ongenaakbaar land, met Linssens fictieve personages. Hetzelfde gevoel dat Flaubert oproept in zijn Reis door de Oriënt. Als je dat hebt gelezen, is de Oriënt alleen maar raadselachtiger geworden, maar wat ben je blij dat je het spoor van Flaubert, of Boonstra, hebt gevolgd.”
lees de recensie

0

Begin met typen en druk op enter om te zoeken